Dukanova dieta: Objevte tajemství nejpopulárnější diety

V posledních letech se na stránkách papírových či internetových magazínů objevují zaručené diety, po kterých se dá snadno shodit těch pár kilo navíc, které asi trápí každého z nás. Některé diety bývají spojené s nadužíváním konkrétního ovoce, zeleniny nebo prostě pokrmu. Existují ale i druhy diet, jež nesou pojmenování podle některého výživového specialisty.

Jednou takovou je právě tzv. Dukanova dieta, které dal jméno doktor Pierre Dukan. Díky ní je možné nejen kila navíc shodit, ale i udržet svou váhu dlouhodobě v přijatelných mezích. A to je přeci na dietách to nejdůležitější, nebo snad ne?

Tajemství této diety přináší Pierre Dukan ve své knize „Neumím zhubnout“, jež se stala takřka ihned po svém uvedení na trh skoro až kultovní záležitostí. Slavnou se stala i díky tomu, že se podle ní řídí několik slavných osobností veřejného života – a nutno říct, že jim tento životní styl určitě prospívá. Konkrétně jde o „ostrovní“ princeznu Kate Middleton nebo herečky Penelope Cruz a Nicole Kidman.

Takže v čem spočívá Dukanova dieta? Potraviny s vysokým obsahem cukru jsou tabu, naopak ty, které mají spoustu bílkovin, se dají označit jako velmi vhodné. Dovolenou máte i pestrou škálu koření, od bazalky a citronu přes mátu, petržel, pepř či rozmarýn. Můžete dokonce i hořčici nebo vanilku, stejně tak kukuřičný škrob nebo vinný ocet. Mezi „povolené“ potraviny se řadí i česnek, nízkotučné kakao nebo sterilované okurky.

Co naopak v případě Dukanovy diety opravdu nesmíte, je třeba majonéza (byť jde o pochutinu ve Francii více než oblíbenou), kečup (ten si můžete dopřát jen dietní), máslo, čokoláda a smetana. Totéž platí třeba i pro ořechy, olivový olej nebo sušené ovoce.

V principu budete muset dodržet čtyři fáze této diety, ne u všech se rozhodně dá říci, že je překonáte snadno. Pojďme si tedy říci, co který bod Dukanovy diety předepisuje.

  1. Útočná fáze
  2. Rovnoměrná ztráta
  3. Upevňující fáze
  4. Fáze definitivní stabilizace

První fáze je takzvaná útočná. Dopřávat si můžete jen čisté bílkoviny – takže především libové hovězí nebo kuřecí maso a ryby. V případě konzumace vajec existuje striktní pravidlo – bílků kolik chcete, žloutků maximálně čtyři kusy týdně. Prvořadé je dodržovat pitný režim, dopřejme si nejméně dva litry tekutin za den. A jak dlouho že tato fáze trvá? To je vlastně individuální. Závisí na tom, kolik kilogramů hodláte vlastně shodit.

Úvodní fáze by při snaze zhubnout méně než pět kilogramů měla trvat dva dny, naopak pro zhubnutí více než dvaceti kil je třeba alespoň týden (maximum je deset dní, jinak se vše může odrazit krátkodobě na zdravotním stavu). V takovém případě ale doplňujte vitamíny a minerály ve formě tabletek.

Fáze číslo dvě – nazvaná též „rovnoměrná ztráta“. Zde se kombinuje strava založená čistě na bílkovinách spolu se zeleninou. Můžete si dopřát třeba špenát, zelí, celer, mrkev, papriku či rajčata, dokonce i houby. Veškeré luštěniny, kukuřice nebo rýže jsou však tabu, a totéž pak platí třeba i pro brambory. Tato fáze má dvě podfáze – ryze bílkovinovou a bílkovino-zeleninovou. V každé z nich je třeba vydržet asi po dobu pěti nebo šesti dnů.

Třetí dějství? Fáze upevňovací. Důležité je, abyste se nevrátili k těm stravovacím návykům, které jste měli v období před dietou. Hrozí totiž obávaný jo-jo efekt. A je to fáze opravdu dlouhá. Za každý zhubnutý kilogram v ní musíte setrvat celých deset dnů, takže deset kilogramů už chce více než tři měsíce času. Drsné? Budiž, to určitě ano, ale na druhou stranu jsou výsledky opravdu zaručené a trvalé.

Na stranu druhou, ve fázi číslo tři si můžete dopřát jednu porci ovoce denně navíc (s výjimkou banánů a hroznů) a k tomu ještě jako bonus i dva malé krajíce celozrnného chleba a kousek sýra. Jeden den v týdnu je ale u třetí fáze výslovně nutné, abyste jedli jen bílkoviny. Ideálně by to měl být vždy stejný den v týdnu.

A pak je tu samozřejmě fáze poslední, čtvrtá. Ta už je poměrně svobodná, povolená máte vlastně jakákoliv jídla, opět ale platí – všeho s mírou. Jednou týdně si však musíte dopřát bílkovinnou kúru – vlastně den s jídelníčkem takovým, jak ho znáte z první fáze.

Zajímá Vás ještě pár tipů, jak Dukanovu dietu ještě zefektivnit? Důležité je nehladovět, klidně si dopřejte malé svačiny mezi hlavními jídly. Vlčí útok na ledničku je to nejhorší, co se může stát, důležitá je tedy hlavně prevence takové pohromy. Od věci nebude také dopřát si třeba ovesné vločky. Ty nejen, že obsahují vysoké množství bílkovin, ale také zasytí na opravdu dlouhou dobu.

Další triky? Doktor Dukan doporučuje třeba trochu jablečného octu před každým hlavním jídlem. Nejde tu o hlad, ale o kvalitnější trávení. Důležité je také co možná nejméně solit a samozřejmě dodržovat adekvátní pitný režim. Takže snad už jen – hodně štěstí!

Rubriky Diety