Proteinová dieta

Lidský organismus potřebuje několik základních živin, z nichž primární jsou tři složky: cukry, tuky a bílkoviny. Abychom byli zdraví a nechyběly nám důležité živiny, je potřeba přijímat výše zmíněné ve správném poměru a v dostatečném množství. (Pro úplnost ještě dodejme, že naše tělo vyžaduje rovněž vlákninu, vitamíny nebo minerály.)

Správná životospráva spočívá v rovnoměrné konzumaci potravin, které všechny tyto složky obsahují v přiměřeném a rovnoměrném množství. Je samozřejmé, že to není jen tak – a pokud se nám nějaké živiny nedostává, dává to organismus značně najevo. Chybí-li nám například vláknina, může se dostavit zácpa. Při nedostatku sacharidů jsme unaveni a bez energie, málo vápníku pak způsobuje řídnutí kostí… a tak bychom mohli pokračovat.

Čtyřicet let stará metoda je dodnes oblíbená tři hlavní složky potraviny, tedy již zmíněné cukry (sacharidy), tuky (lipidy) a bílkoviny (proteiny) si vzali na paškál i samozvaní dietologové v sedmdesátých letech minulého století a rozhodli se s jejich pomocí začít hubnout.

Je všeobecně známo, že tuky způsobují tloustnutí, protože se snadno usazují ve formě tukové tkáně a vytvářejí zbytečnou zátěž pro kardiovaskulární systém. Sacharidy však nepředstavují o nic lepší variantu – když se to s nimi přehání, dopadne to podobně jako s tuky. Trávicí soustava dokáže totiž sacharidy měnit v tuky a ty ukládat „na horší časy“. Takže když budeme jíst tuky a cukry, moc si nepomůžeme.

Nevhodné pro vegetariány

Co nám zbývá? Bílkoviny! Zastánci bílkovinné diety došli k závěru, že bílkoviny jsou z hlediska tloustnutí takřka neškodné, neboť obsahují jen ojedinělé množství energie, žádné tuky, zato kvalitní materiál, který napomáhá tvorbě svalové hmoty.
A o svalech se ví, že spalují i v klidu více energie než „zbytečné“ tuky, navíc se svaly se to hned lépe cvičí a kdo má svaly, ten prostě líp vypadá. Jednoduché řešení je na světě: stačí jíst především bílkoviny a budeme hubnout. Nebudeme mít hlad (přece jen, maso nebo vejce jsou relativně vydatné), a zároveň nedáme svému organismus příležitost vytvářet si tukové polštáře, neboť zkrátka nebude z čeho.

Jeden den s proteinovou dietou vypadá následovně: jí se pětkrát denně, každé jídlo obsahuje nadměrné množství bílkovin a žádné přílohy. Například plátek masa nebo ryby (k obědu i večeři), dále tvaroh, vejce nebo nízkotučný sýr. Jediné „povolené“ oživení jednotvárné stravy představuje zelenina, která obsahuje vodu a vlákninu, ale zároveň málo sacharidů (právě z důvodu vyššího obsahu sacharidů se nedoporučuje ovoce). Dobrou náhražkou masa mohou představovat občasné luštěniny nebo sója. Samozřejmostí pak je bohatý přísun tekutin. Autoři doporučují denně nepřesahovat množství 50 g přijatých sacharidů.

Pravdou je, že po několika dnech či týdnech se výsledky skutečně projeví a dostaví se úbytek váhy. Na první pohled je však zřejmé, že na této dietě není něco v pořádku. Zmínili jsme to již na počátku článku: lidské tělo totiž vyžaduje veškeré živiny, ne jen jednu z nich. Pokud to budeme přehánět s bílkovinami na úkor jiných složek potravy, ve skutečnosti si zaděláváme na pořádné potíže.

V první řadě nadměrný příjem bílkovin příliš zatěžuje ledviny. Pak je tu však řada dalších rizik, z nichž na prvním místě figurují nebezpečí spojená s nadměrnou konzumací masa (maso je výživovými poradci doporučováno konzumovat ideálně pouze jednou až dvakrát týdně). Většina lidí, kteří proteinovou dietu zkusili, sice ocenili rychlé zhubnutí, ale stěžovali si na únavu, nedostatek energie (z důvodu nízkého obsahu cukru v krvi) a s tím spojenou téměř neodolatelnou chuť na sladké. A takřka jistotou je, že se po skončení diety a návratu k původnímu stravování dostaví jo-jo efekt. Lékaři ani odborníci proteinovou dietu rozhodně nedoporučují.

Rubriky Diety