Atkinsonova dieta

Dieta, která má původ v Americe a je oblíbená často u i celebrit (namátkou zmiňme třeba Catherine-Zetu Jones). Kontroverzní záležitost, která má bezesporu spoustu příznivců, ale na druhou stranu i odpůrců. Atkinsonova dieta vznikla v roce 1972, autorem je jistý Robert C. Atkinson.

Zásady diety podle Atkinsona

Stejně jako v případě jakéhokoliv jiného dietního systému, i tady je vše pečlivě propracováno a promyšleno. K jídlu se musí podávat jen uměřené porce. Poslední jídlo dne musí být zkonzumováno před osmou hodinou večer (naše „nejíst po páté“ by asi v americké kultuře jen tak neuspělo). K svačině je ideální dopřát si kousek ovoce, a to ideálně hodinu před nebo dvě hodiny po jednom z hlavních jídel dne.

Principem této diety je snížit podíl sacharidů v každodenním jídelníčku. Ty totiž pokaždé výrazně zvednou hladinu krevního cukru (neboli glukózy) a tělo čeká, že brzy přijde nějaká pohybová aktivita. Jak asi všichni při našem tradičním sedavém způsobu života potvrdí, většinou tomu tak není. A problém je na světě, protože glukóza se brzy uloží do tukových zásob.

Hlavně bez příloh!

Při dodržování Atkinsonovy diety je důležité dbát na dodržování jedné opravdu zásadní věci. Pro některé může být skutečně frustrující. Zkrátka a dobře, budete si muset odpustit jakékoliv přílohy. Od brambor, přes rýži a zapomínat samozřejmě nesmíme na poměrně kalorické těstoviny ze semolinové mouky. Stejně tak je zakázané pít alkoholické nápoje (kromě vína, sklenička k obědu je totiž povolená – doktor Atkinson byl původním povoláním kardiolog).

Nesmíte sladkosti, kromě několika málo povolených (jedná se například o hořkou čokoládu s minimálně šedesátiprocentním obsahem kakaa, ale zůstat musí pochopitelně jen u jedné malé kostičky). A v neposlední řadě, nelze si dopřát ani nasládlé ovoce či zeleninu. Řeč je například o melounech, banánech, ananasech, mrkvi nebo kukuřici, ale například celkem překvapivě i obyčejném hrášku. Zakázány jsou i veškeré slazené nápoje, tedy šťávy, ovocné koncentráty, kolové limonády a tak dále. Stejně jako asi u každé diety, základní složkou pitného režimu musí být hlavně voda.

A ano, samozřejmě správně tušíte, že cukr, med, rozinky nebo dokonce poměrně nezdravé pečivo z bílé mouky – naprosté tabu. S těmito potravinami je prostě nutné se rozloučit, v opačném případě by asi dieta neměla kýžený efekt.

Jaké potraviny se řadí mezi doporučené?

Mezi pozitiva Atkinsonovy diety patří třeba fakt, že si můžete dát maso bez kůže (a klidně i to červené, to totiž vůbec nevadí). Milovníci panenské svíčkové, lososového steaku nebo krůtích prsíček tak mohou být naprosto bez obav, omezovat se budou muset vlastně jen velikostí porcí. Dovoleny jsou samozřejmě i mléčné výrobky (mléko jako takové, jogurt, tvaroh a tak podobně).

Dopřát si můžete i další potraviny, které jsou obecně doporučovány výživovými poradci jako zdravé, a to včetně celozrnného pečiva. Dejte si klidně vařená vejce, olivový olej nebo ovoce a zeleninu (kromě zakázaných položek, ideálně čerstvé a obecně raději v menším množství). Když se to vše dá dohromady, vlastně pak ani nemáte příliš pocit, že byste se nějak omezovali nebo nuceně hladověli, že?

Atkinsonova dieta má celkem čtyři fáze

Atkinsonova dieta má čtyři různé fáze.

1. fáze

V té první, které se říká také úvodní, vyřadíme z jídelníčku prakticky všechny sacharidy. Obvykle se doporučuje, aby tvořily až dvě třetiny denního příjmu potravin, v tomto případě ale bude nutné tuto hodnotu stlačit pod deset procent. Sacharidy jednoduše řečeno nahradíme bílkovinami – drůbež, vajíčka, sýry, ryby nebo i oleje. Jídlo v této fázi musí zasytit na dlouhou dobu a zároveň zásobovat tělo důležitými vitamíny a minerály.

2. fáze

Ve fázi číslo dvě vezmeme už sacharidy trochu na milost. Dopřejeme si trochu ořechů nebo bobulí, jídelníček se však stále točí kolem dvou zásadních témat – přírodní tuky a samozřejmě kvalitní bílkoviny. V této fázi je třeba setrvat po dobu, než se dostaneme zhruba pět kilo nad náš „vysněný“ váhový cíl.

3. fáze

Třetí fáze je opět ve znamení pozvolného přidávání sacharidů. Ovoce, obiloviny a zelenina s vyšším obsahem škrobu. Každý týden, kdy jsme v této fázi, se může objem přijímaných sacharidů navýšit o dalších deset gramů. Když se ale úbytek váhy nedostavuje, je potřeba sacharidy zase ubrat. Poté, co dosáhnete původního váhového cíle, tak setrvejte v této fázi asi měsíc. Postupně připravte tělo na to, že budete znovu jíst sacharidy – jinak se dostaví jojo efekt a celá dieta se držela zcela nadarmo.

4. fáze

Fáze čtyři se nazývá udržovací, přistupuje se k ní tehdy, když jste rozhodnuti v dodržování Atkinsonovy diety pokračovat i nadále. A pak už se z podobného přístupu k životu stane spíše životní styl…

Možná negativa Atkinsonovy diety

Stejně jako každá další dieta, má i ta Atkinsonova jistá rizika, které je třeba brát v každém případě v potaz. Nedostatek sacharidů se projeví, pokud budete chtít během diety cvičit a zpevnit svalstvo, protože to půjde dost těžko. Bez sacharidů se dostaví brzy chuť na sladké. Ve stravě nebudete mít dostatečné množství zeleniny, a to dlouhodobě (doplnit vlákninu a vitamíny musíte jinak).

Nevýhodou je i ten fakt, že máte vlastně povolenou skoro neomezenou konzumaci tučných jídel. S takovou si můžete poškodit třeba slinivku nebo žlučník. A v neposlední řadě, dlouhodobé účinky Atkinsonovy diety dosud nejsou klinicky potvrzeny.

Rubriky Diety