Chia semínka: Hubnoucí zázrak? Možná

Jsou malá, ale přesto celá Česká republika ví, že se jedná o téměř zázračnou potravinu. Někdy se můžete setkat i s označením „superpotravina“, protože obsahují neuvěřitelné množství zdraví prospěšných látek.

Nás však bude také zajímat to, zda se chia semínka hodí k hubnutí. Stále více lidí se o tato semínka zajímá právě z tohoto jediného důvodu. Na začátek však stručný úvod pro ty, kteří o chia semínkách čtou poprvé.

Co jsou chia semínka

Šalvěj hispánská je rostlina, ze které tato drobná semínka pochází. Jejich pozitivní účinky znali již Aztékové. Oproti mnoha jiným potravinám mají chia semínka velkou výhodu v tom, že obsahují celý komplex zdraví prospěšných látek. Najdete zde prakticky vše, co tělo potřebuje (minimálně ve stopovém množství).

  • Vitamíny (A, B, C, D, E i K)
  • Minerály a stopové prvky (vápník, zinek, železo, hořčík, jód, draslík, fosfor)
  • Aminokyseliny
  • Antioxidanty
  • Omega-3 mastné kyseliny
  • Vláknina

Jak vidíte, obsahují skutečně samé dobré věci. Aby však byl účinek znatelný, je nutné konzumovat dlouhodobě, protože jsou hodně malá. Po delším čase se však může projevit celá řada pozitivních účinků.

Účinky

  • Pomáhají zasytit
  • Hydratují tělo
  • Regulují cholesterol v krvi
  • Vláknina napomáhá správné funkci střev
  • Snižují hladinu cukru v krvi
  • Dodávají živiny
  • Zlepšují paměť a mozkovou činnost

Je vhodné je zařadit do svého každodenního jídelníčku. To je poměrně snadné, protože nemají téměř žádnou chuť a dají se tedy přidávat do jogurtu, omáček, salátů i pečení. Případně je konzumovat ve vodě, kde „nabobtnají“ do gelu, který tělo hydratuje delší dobu.

Chia semínka na hubnutí?

Mnoho lidí označuje chia semínka jako dobrého pomocníka při redukci tělesné hmotnosti. Ovšem vše je trochu jinak. Pokud totiž čekáte, že chia semínka stimulují metabolismus, tak jste na omylu.

Právě efekt „nabobtnání“ je klíčový. Chia semínka na sebe váží velké množství vody, což znamená, že nejen dobře hydratují, ale také zaplní žaludek. Stačí malá hrst a budete se cítit zasyceni.

Druhým výrazným pomocníkem je v tomto případě vlákniny. V chia semínkách ji je asi třetina z celkové hmotnosti, takže poměrně znatelné množství rozpustné vlákniny. Běžně je součástí prášků na hubnutí a neměla by podle odborníků chybět v žádném jídelníčku. Zajišťuje správnou peristaltiku střev a trávení. Podporuje tedy hubnutí.

Ačkoliv jsou tedy chia semínka spíše náhodou i velmi užitečné při hubnutí, tak jejich samotná konzumace vám úbytek váhy nezaručí. Pro skutečně viditelné výsledky bude potřeba i dalších změn. Určitě se však vyplatí chia semínka konzumovat, pro jejich výživovou hodnotu.

1 komentář u “Chia semínka: Hubnoucí zázrak? Možná

  1. semínka kupuju v dm, každé ráno s jogurtem, ale na hubnutí nevím nevím

Komentáře nejsou povoleny.