Citrusová dieta

Citrusy zná sice každý, ale asi málokoho napadlo, že by se s jejich pomocí dalo i zhubnout. Přehánět to s konzumací citrusů totiž není nic příjemného a v nejednom případě se jako vedlejší účinek může dostavit nepříjemná vyrážka nebo další zdravotní komplikace, například předávkování vitaminem C, kterého citrusy obsahují víc než dost. Vyloučit se nedá ani překyselení žaludku a s tím související potíže. Zkrátka a dobře citrusy ano, ale všeho s mírou.

I přes výše zmíněná rizika se do citrusové diety pravidelně pouštějí zvědaví zájemci, kteří zkoušejí jednu dietu za druhou a čekají na to, která konečně zabere. Rovnou můžeme předeslat, že u citrusové diety se patrně opět setkají s neúspěchem. Pokud chcete skutečně trvale zhubnout, pak na ní raději rovnou zapomeňte.

Představujeme citrusy

Citrusy představují poměrně specifický druh ovoce. Plody těchto tropických a subtropických vonných dřevin se vyznačují pevnou kůrou a šťavnatou dužinou rozloženou do dílců s dužinovými váčky. Obsahují extrémně vysoký obsah vitamínu C, což způsobuj jejich nakyslou chuť.

Každé malé dítě ví, že jako citrusy označujeme citrony, pomeranče nebo mandarinky, ale ve skutečnosti se jedná o daleko pestřejší skupinu, kterou zastupují i plody jako džambiri, rangpur či tahitský lajm, v běžných supermarketech k dostání jen velmi výjimečně. Poměrně běžné jsou pak ještě grapefruity, limetky či pomela (šedoky), které získávají na stále větší oblibě, třeba i jako ingredience do exotické kuchyně.

Maso a citrusy – cesta ke štíhlé linii?

Dostáváme se konečně k tomu, jak by vlastně měla vypadat ona proslulá citrusová dieta. Jistě již tušíte, že citrusy v ní budou hrát hlavní roli. Představují totiž jednu z pouhých dvou povolených složek jídelníčku. Autoři neobvyklé diety vsadili kromě citrusů ještě na libové maso, jakožto nízkotučný zdroj bílkovin s naprosto minimálním obsahem sacharidů.

Neznamená to samozřejmě, že se musíte obloukem vyhýbat jakýmkoliv jiným potravinám, ale na drtivou většinu z nich si musíte nechat zajít chuť a ten zbytek zkrátka velice omezit. Tak například přílohy jako brambory, těstoviny a rýži (příliš sacharidů), pečivo (totéž), mléčné výrobky, sladkosti, polotovary a instantní potraviny, uzeniny, tuky – to vše vynechejte. Pokud přece toužíte svůj jídelníček trochu oživit, zkuste zeleninu, luštěniny nebo vejce, to jsou položky, kterými nemůžete celkem nic zkazit.

Jí se třikrát denně, každá porce by měla obsahovat trochu citrusů (které lze libovolně obměňovat) a nějaký podíl bílkovin, tedy ideálně kvalitní maso (například ve formě šunky, ale i třeba ryby) nebo vejce. Svačiny jsou zakázané, ale máte-li mezi jídly hlad (což je prakticky pravidlem), je povoleno přidat nějaký ten citrus navíc.

Nepřiměřená rizika

Není divu, že lékaři a dietologové nemohou citrusovou dietu vystát. Je celkem logické, že z té přemíry citrusů se vám brzy bude dělat přinejmenším nevolno, pokud už se nedostaví výše zmíněné zdravotní komplikace.
Nesnažíme se vás tímto samozřejmě od dodržování této poněkud zvláštní diety nějak odradit, ale chceme především upozornit na to, že se jedná o velmi rizikový počin, který ke zhubnutí povede nanejvýš jen dočasně a za zcela nepřiměřenou cenu. Kalorický příjem se totiž víceméně ze dne na den rapidně sníží a velmi se zredukuje také rozmanitost stravy, kterou nahradí jednotvárný jídelníček. S tím se velmi pravděpodobně dostaví i únava a samozřejmě permanentní hlad. Netřeba se zmiňovat i o jojo efektu, jehož nástup je po ukončení krátkodobé citrusové diety takřka jistý.

Kam dál?