Cukry v tekuté podobě jsou nejhorší! Znáte důvod?

Přidaný cukr je škodlivý především pokud ho konzumujete ve velkém množství. Zákeřné jsou zejména „tekuté cukry“, tedy ty, které jsou ve slazených nápojích. V této podobě jsou, i podle odborníků, škodlivější než ty v běžné potravě.

Nepijete-li pouze vodu či neslazené čaje, pak byste měli právě těmto nápojům věnovat zvýšenou pozornost. Lidé často netuší, kolik kalorií vypijí a jak velké množství cukru může mít taková limonáda.

Co jsou „tekuté cukry“?

Tyto cukry najdeme ve slazených nápojích. Počítat sem můžeme i přírodní ovocné šťávy, kde se cukr přirozeně vyskytuje a často může být jeho obsah velmi vysoký.

Cukr je v těchto nápojích hodně koncentrovaný a je snadné vypít velké množství bez pocitu nasycení. To je právě jeden z velkých problémů, které tyto nápoje přináší a maří tak snahu mnoha lidí o hubnutí.

U některých nápojů obsah cukru očekáváme, typicky sladké limonády, ale jindy se může zdát, že neobsahují nějaké velké množství. Jedná se především o ledové čaje či různé ovocné nápoje.

Několik příkladů z našich obchodů:

  • Cola (250 ml): 106 kcal a 26 gramů cukru.
  • 100% pomerančový džus (250 ml): 113 kcal a 22 gramů cukru.
  • Ledový čaj citronový (250 ml): 60 kcal a 11 gramů cukru.
  • Ochucená minerální voda (250 ml): 46 kcal a 10 gramů cukru.

Tekutá forma působí jinak než běžné jídlo

Největším problémem u těchto cukrů je to, že náš mozek je nebere stejně jako ty, které přijmeme v běžné (tj. tuhé) formě.

Studie (1, 2) ukazují, že kalorie, které vypijeme, nevyvolávají stejný pocit plnosti. Výsledkem tedy není to, že bychom později snědli méně jídla.

Stejné je to i s ovocem. Jablečný džus nezasytí tolik, jako samotné jablko. I když kalorická hodnota je poměrně vysoká. Hlad tedy džusem rozhodně nezaženete, akorát zvýšíte celkový kalorický příjem a množství zkonzumovaného cukru.

Pití sladkých nápojů vede k tloustnutí

Toto nejspíše nemůže nikoho překvapit, ale i tak je nutné si uvědomit, že sladké i slazené nápoje jsou plné kalorií. U některých nápojů tak může jediná sklenička snadno výrazně navýšit kalorický příjem.

Pozor je potřeba si dávat především na fruktózu, což je sice tzv. ovocný cukr, ale jeho nadměrné množství vede nejen k tvorbě tukových zásob, ale i ztučnění jater. Při nadměrné konzumaci přispívá k tvorbě viscerálního tuku, což může zvyšovat riziko vzniku řady onemocnění.

Špatnou zprávou je, že i když si budete hlídat kalorický příjem, tak cukr v této podobě vede k tvorbě tukových buněk.

Jaké je nebezpečné množství a jak nápoje nahradit

Čím více slazených nápojů vypijete, tím větší zdravotní rizika přichází. Není to jen obezita, ale i cukrovka či srdeční onemocnění. Jenže zřeknout se limonád nedokáže úplně každý. Existuje nějaká „bezpečná míra“?

Bohužel to vypadá, že ne. I konzumace 6,5 % kalorického příjmu v podobě cukrem slazených nápojů po dobu 3 týdnů má na tělo (zdravých mužů) negativní vliv. (3)

Doporučení odborníků je omezit sladké nápoje pouze na 100% ovocné džusy v množství asi 60 ml za den.

Může se to zdát těžké, ale není nutné pít pouze čistou vodu. Zde je několik tipů:

  • Voda (i prerlivá) s plátkem citrónu/limetky.
  • Vychlazený černý/zelený čaj s citrónem.
  • Vychlazený bylinkový čaj.
  • Káva (horká i ledová) s mlékem/smetanou.

Pokud navíc nechcete pít jen malou skleničku džusu, je ideální si ho naředit vodou. Při použití perlivé získáte snadno osvěžující nápoj, který ale není plný cukru.

Na umělá sladila se ovšem raději nespoléhejte, protože to vypadá, že pro štíhlou linii také nejsou úplně to nejlepší.

Témata článku:

Kam dál?