Web Analytics

Cvičení nebo strava, co je důležitější?

Téměř odvěkým sporem je otázka, zda má pro hubnutí větší význam cvičení či strava. Jedni odborníci tvrdí, že za nadváhu a obezitu může především nedostatek pohybu, jiní naopak, že hlavní příčinou je naše jídlo.

Kde je ovšem pravda? Nejspíše bude někde uprostřed. Pojďme se však podívat na argumenty, které v posledních měsících zaznívají stále častěji, právě z řad různých odborníků a institucí.

„Kalorie za to nemohou, pouze málo cvičíte“

Asi takto by mohla znít mantra mnohých center, které se zabývají výzkumem v oblasti obezity. Mimo jiné vyvrací tvrzení, že za nadbytečné tukové zásoby mohou např. slazené nápoje, protože to nejsou vysoce kalorické potraviny, po kterých tloustneme, ale nedostatek fyzické aktivity.

Říkáte si, že je to vlastně skvělá zpráva? Můžeme pít limonády, a když si půjdeme zaběhat či zajezdit na rotopedu tak nepřibereme. To je podezřelé! Věřit těmto „odborníkům“ však není úplně snadné.

Mnohé případy, kdy odborníci na výživu či přímo lékaři došli k podobným závěrům, jsou spojovány s potravinářskými společnostmi. Ano, výrobci sladkých limonád přicházejí se studiemi od jimi sponzorovaných odborníků, že jejich konzumace není nebezpečná.

Proč cvičení nestačí

Že má většina lidí nedostatek pohybu a nesportuje, to je nepříjemný fakt. Nemůže to tedy být skutečný důvod, proč se statisticky počet lidí s nadváhou a obezitou nebezpečně zvyšuje? Jen částečně…

Hlavním přínosem fyzické aktivity je spalování kalorií. Mnohé sladkosti (čokoládové tyčinky, křupky apod.) a slazené nápoje však i v malém balení obsahují tolik kalorií, že jejich spálení by sportem trvalo několik hodin. Když připočteme i další „běžná jídla“, která za den sníme, dostáváme se i s dostatkem pohybu do problému.

Nejste-li vrcholový sportovec, pak je prakticky nemožné spalovat tolik kalorií, aby nebylo potřeba se vůbec zabývat tím, co jíte.

Lidé obecně přeceňují počet spálených kalorií během cvičení a podceňují množství kalorií v jídle.
— Dr. Natalie Muth

Strava a cvičení ruku v ruce

Zdaleka to však neznamená, že by bylo možné při hubnutí zcela vynechat pohybové aktivity. Sport či cvičení jsou velkým pomocníkem při redukci tělesné hmotnosti. Je ovšem potřeba, aby je doprovázela i změna jídelníčku, jen tak je možné dosáhnout trvalé a maximální změny.

Každý má samozřejmě zcela jiný metabolismus, takže bude vždy individuální, na kolik je pro člověka nutná změna ve cvičení nebo stravě. Je potřeba přihlížet i ke zdravotnímu stavu.

Mít vyvážený životní styl rozhodně není snadná záležitost. Ne vždy se povede dodržovat nový režim na první pokus. Je však důležité to nevzdávat a případně vyhledat pomoc specialisty, který vše vysvětlí a pomůže.

Rubriky Hubnutí