Dělená strava

Téměř každý z nás se nejednou pokusil změnit svůj životní styl. Ať už šlo o různé diety, tabletky na hubnutí, hladovky či zničující cvičení, ne vždy jsme byli spokojeni s výsledky. Jak ale docílit dlouhodobého a správného hubnutí? Možná jste už slyšeli o dělené stravě. Nemusíte se bát, nejedná se o žádnou z dalších zázračných diet. Dělená strava je v podstatě zásadní změna ve vašem jídelníčku, která osvěží tělo i mysl.

Základem tak nebude omezování jídla, jak je tomu u jiných drastických diet. Jde vlastně o konzumaci potravin, které jsou vzájemně kompatibilní. Principem dělené stravy je sestavování potravin tak, aby jejich trávení bylo optimální. Rozdělujeme je tedy do tří základních skupin: bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. Průkopník dělené stravy Dr. Hay zjistil, že jídlo, které jíme, trávíme různými způsoby. Například vejce, různé druhy ovoce či víno potřebují ke svému štěpení kyselé žaludeční šťávy.

Naopak je tomu u brambor, těstovin a některých obilnin, které vyžadují neutrální prostředí. V praxi to znamená, že bílkoviny i sacharidy můžeme kombinovat se třetí neutrální skupinou, mezi sebou je však jejich kombinace zakázaná. Častou chybou je tak skutečnost, že si dopřáváme brambory jako přílohu k masu. Omezit musíte pouze spotřebu výrobků z bílé mouky a potravin obsahujících příliš tuků, cukrů a kyselin.

Důležité je, aby byl mezi konzumací potravin z obou hlavních skupin dostatečný odstup, nejméně 3-4 hodiny. Zkonzumované jídlo z odlišné skupiny se tak dostatečně stráví a nebude negativně ovlivňovat trávení potravin ze skupiny druhé. Mezi bílkoviny zařadíme sýr, vejce, drůbež, zvěřinu, ryby, arašídy, ovocné šťávy, mošt, mléko, jogurty, sýry kromě těch s tvarohovým složením, sušené ovoce, rajčata a další.

Mezi sacharidy řadíme především chléb, obilniny jako je žito, oves, pšenice a ječmen, dále pohanka, jáhly, rýže, sladké ovoce – hrušky, banány, mango, hroznové víno a dokonce i Čechy milované pivo. Do neutrálních potravin patří veškerá zelenina (kromě brambor a kukuřice), oříšky (vyjma arašídů), čočka, sezamový, olivový a slunečnicový olej, tvaroh a tvarohové sýry (cottage, žervé), máslo, šlehačka a jiné. Jako při běžné výživě, ani u dělené stravy nesmíme zapomínat na pitný režim, který by měl činit nejméně 1-2 litry vody denně.

Dělená strava je nejen účinným pomocníkem při hubnutí, ale je i důkazem o prospěšnosti lidskému tělu. Výzkumy potvrdily, že lidé takto se stravující zaznamenali výrazně lepší zdravotní stav. Pálení žáhy, chronické zažívací potíže, vysoký krevní tlak i hladina cholesterolu v krvi, duševní neklid, deprese. Všechny tyto neduhy ustoupí po přechodu na dělenou stravu. Zejména diabetici pocítí zlepšení své nemoci.

Sami to nemusíte zvládnout

Zásadním problémem dělené stravy je to, že lidé často nevydrží tento nový jídelníček dodržovat. Obzvláště pokud je nikdo nekontroluje. Navíc mohou jíst i potraviny, které blokují jejich hubnutí. Každý máme totiž odlišný metabolismus a i některé zdravé potraviny mohou brzdit úbytek váhy.

Abyste však toto mohli odhalit, je potřeba si nejdříve nechat udělat analýzu metabolismu. V dnešní době je to zcela běžná praxe u nutričních specialistů.

Rubriky Diety