Bazální metabolismus

Velmi důležitým faktorem pro naše tělo je energie. Někteří lidé jsou často velmi unavení, přepjatí z běžného chodu jejich života. Množství naší optimální energie můžeme jednoduše zjistit vypočítáním hodnoty bazálního metabolismu. Přesný výsledek nám zaručí jedině měření u specializovaného doktora, podomácku si můžeme udělat jen odhad. Máme dvě možnosti, jak jej vypočítat.

Hodnota určuje minimální množství energie, které je nutné k fungování organismus. Podle toho je poté možné stanovit optimální plán na hubnutí.

BMI snadno vypočítáme

Buď si poradíme sami a budeme se řídit rovnicí od Harrise a Benedicta, nebo využijeme snadnější metodu kalkulaček BMR, kde zadáme pouze náš věk, výšku, váhu, pohlaví a míru naší tělesné aktivity. Pokud se ovšem nespokojíte s odhadem, pro správné prověření daného množství vydané energie po Vás bude doktor vyžadovat po dobu dvanácti hodin nepít a nejíst. To proto, aby se Vaše zažívací soustava dostala do klidové fáze. Pro správnost měření musí být vaše tělo zcela uvolněné. Nesmíte být ve stresu a rozhodně nesmíte být nemocní.

Pokud bychom chtěli napomoci lepšímu výsledku, můžeme naší energii vytrénovat. Čím jsme starší, tím je vše pro nás obtížnější. Starší lidé mají většinou bazální metabolismus na nižší úrovni, ovšem neznamená to, že s tím nemohou nic dělat. Všem, kteří chtějí udělat něco pro sebe, jsou doporučovány dvě metody tréninku. První je takzvané kardiovaskulární cvičení (neboli – aerobní cvičení). Druhou, která je mezi lidmi více rozšířená, je klasické posilování.

Spousta lidí si na svůj maximální výdej energie stěžuje, ne každý pro jeho vylepšení umí také něco udělat. A zde platí jednoznačně pravidlo – „Když se chce, tak to jde“. Samozřejmě že nemůžeme počítat s tím, že když půjdeme jednou do posilovny, tak hned docílíme lepších výsledků, všechno chce svůj čas. A hlavně nikdy nesmíme při daných cvicích zapomínat na to, že poctivost, která je po nás vyžadována, je jedině pro nás.

Vyvážený energetický příjem je základ

Zvlášť důležitý je také náš energetický příjem. Jinak řečeno, naše trénování musíme stejně tak vyvažovat zdravým stravováním. Musíme si všímat, kolik sacharidů, tuků a bílkovin mají potraviny, které do sebe dostáváme. Zkrátka požívat vyváženou stravu. Jinak řečeno – tolik energie, kolik vydáme, bychom měli i přijmout.

Naše účast v posilovnách by mohla být zcela zbytečná, pokud bychom nebrali ohled na naši stravu. Pokud chceme, můžete si své výdaje a příjmy někam zapisovat a pak je navzájem vyhodnotit. Na vystavování jídelníčku máme mezi sebou i odborníky, kteří nám se vším pomohou a také poradí, jak postupovat s ohledem na naše možnosti. Je to ideální šance, jak se s někým o práci s naším zdokonalováním podělit.