Ketóza

Odborná literatura definuje ketózu jako „stav organismu, kdy jsou zvýšeny ketolátky v krvi. Důvodem takového stavuje je proces, který se nazývá ketogeneze.

Jedná se o situaci, kdy poklesnou zásoby glykogenu. Ketolátky se vytvoří v játrech a jsou využívány jako náhradní zdroj energie.

Proč je ketóza oblíbená u hubnutí?

Protože tělo primárně využívá ke svému fungování cukr v krvi. Ve chvíli, kdy nebudeme delší dobu přijímat sacharidy, dostane se právě do stavu ketózy a bude nuceno si energii zajistit z jiných zdrojů. Těmi jsou především uložené tuky. Začíná tedy spalovat tukové zásoby a dochází k výraznému úbytku váhy.

Na tomto principu jsou založeny i mnohé populární diety (např. Atkinsonova dieta či paleo dieta). Problémem však bývá schopnost udržet si novou váhu, po opětovném zařazení sacharidů do jídelníčku.

Co jíst při ketóze

Základem hubnutí pomocí ketózy je úplný zákaz sladkostí, alkoholických nápojů, limonád, ale i brambor, knedlíků, rýže, těstovin či luštěnin. Vynechat je potřeba i sladké ovoce.

Doporučené je pak především maso, ryby, vejce, oleje, tučné mléčné výrobky a listová zelenina. Většinou je zvýšený příjem proteinů, aby tělo neztrácelo svalovou hmotu, ale to může být problematické pro ledviny.