Redukční dieta

Pojem „redukční dieta“ se vyskytuje téměř všude, kde se píše o hubnutí, ale skutečný význam je často zaměňován. Redukční dietou označujeme veškeré krátkodobé i dlouhodobé diety, tedy speciální stravovací režimy, které mají za cíl zajistit úbytek hmotnosti. Obvykle se jedná o nízkokalorickou dietu, která ovšem není ochuzena o všechny potřebné živiny.

Za redukční dietu tedy nelze označovat tzv. drastické diety, které jsou založené např. na pití pouze ovocné šťávy apod. Chybí zde totiž většina důležitých živin, které by i v případě hubnutí mělo tělo získávat.

Často se můžete s redukční dietou setkat jako s popisem běžné diety a získat dojem, že se jedná o jednu ze stovek existujících diet. To není zcela přesné, ale lze popsat některé základní principy, podle kterých je možné se řídit.

Základy redukční diety

Hubnutí je u klasické redukční diety obvykle velmi pozvolné, přibližně 0,5-1 kg za týden, což nezní nijak lákavě, ale výhodou je, že se jedná o zdravé hubnutí a váhu si poté dlouho udržíte. Držet ji může každý, včetně těhotných žen a dětí.

  • Jíst pravidelně menší porce v intervalu 2-3 hodin.
  • Jíst dostatečné množství zeleniny, ideálně čerstvou zeleninu ke každému jídlu.
  • Alespoň 2 litry neslazených tekutin (nejlépe voda).
  • Žádná smažená či tučná jídla!
  • Dostatek pohybu.
  • Maso pouze libové.
  • Jíst dostatek bílkovin a kvalitních sacharidů.
  • Omezit příjem cukru (především v podobě sladkostí).
  • Nekonzumovat ovoce ve večerních hodinách.
  • Nekupovat polotovary.