Glukózo-fruktózový sirup je větší zlo než cukr!

Glukózo-fruktózový sirup, fruktózo-glukózový sirup, fruktózový sirup či HFCS (High Fructose Corn Syrup), to je jedno a to samé pojmenování náhražky běžného cukru (sacharóza). A i když vypadá nevinně, jedná se o „zákeřné“ sladidlo, kterému je lepší se vyhnout.

Na první pohled se rozdíl nepozná úplně snadno a především nepůsobí, tento sirup, nijak závadně. Pojďme si ho rozebrat detailně.

Jak se vyrábí

Glukózo-fruktózový sirup se nejčastěji vyrábí z kukuřice, která bývá (především v USA) geneticky modifikovaná, což samo o sobě budí pochybnosti. Lze ho však vyrábět i z obilovin (u nás např. pšenice).

Zrno se rozemele, oddělí se škrob a přidají enzymy, které přemění část glukózy na fruktózu. Snadné a především levné.

Cukr vs glukózo-fruktózový sirup

Běžný cukru (řepný či třtinový) je disacharid, takže obsahuje dvě jednoduché molekuly – glukózu a fruktózu. Zdánlivě je tedy vše v pořádku.

Sirup však obsahuje mnohem více fruktózy, která má vyšší sladivost. Kromě toho však má i nepříznivé účinky na náš organismus, pokud je přijímána ve větším množství. Zatímco se glukóza přemění na tuk z přibližně 5 %, tak u fruktózy je to 40 %, podstatně více.

Cukr ≠ glukózo-fruktózový sirup. Lidé s citlivějšími chuťovými buňkami to snadno poznají i na chuti.

Jak glukózo-fruktózový sirup škodí

Toto stále populárnější sladidlo má poměrně dost neblahých účinků na lidský organismus. Pokud pomineme nevhodnost samotného „cukru“ v nadměrném množství, tak zde jde o problém se samotnou fruktózou.

Několik typickým problémů spojených s konzumací fruktózy v nadměrném množství:

  • Ztučnění jater
  • Metabolické poruchy (vč. diabetu II. typu)
  • Zvýšení hladiny kyseliny močové v krvi
  • Onemocnění srdce a cév

Zaměříme-li se však na hubnutí, pak je fruktóza velký „nepřítel“, protože snižuje citlivost na leptin tzv. hormon sytosti, takže na rozdíl od glukózy se necítíme zasyceni. Kromě samotné tvorby tukových zásob tak hrozí i riziko přejídání.

Ovoce také obsahuje fruktózu

Častým argumentem, proč by měla fruktóza být dobrým sladidlem je i to, že se vlastně jedná o „ovocný cukr“. Je to pravda, ale nutné je dodat i další souvislosti.

Fruktóza se totiž v ovoci vyskytuje ve spojení s vlákninou, které je v ovoci dostatek. Právě vláknina nejen zasytí, ale způsobí to, že se ve střevě nestačí vstřebat tolik fruktózy.

Aby toho nebylo málo, tak je ovoce plné enzymů, které podporují štěpení cukrů a spalování tuků. Nic takového v uměle připraveném sirupu není, což oproti ovoci může působit z dlouhodobého hlediska problémy.


Budete-li si chtít dopřát něco sladkého, pak se vyvarujte nejen umělým sladidlům, ale i glukózo-fruktózovému sirupu. Ve srovnání s cukrem je to horší varianta. Nízká výrobní cena a podobná chuť umožňuje výrobcům zvyšovat zisky, bohužel na úkor zdraví zákazníků.

Kam dál?