Web Analytics

Hubnutí po porodu

Mateřství je krásná věc, bohužel však, jak už to v životě bývá, s sebou nepřináší jen samá pozitiva. Těhotenství totiž značně změní ženskou postavu, a ve většině případů nikoli k lepšímu. Přibírání na váze je nedílnou součástí přirozeného procesu, a příroda také počítá s tím, že po porodu se přebytečné kilogramy opět ztratí, například díky kojení. Jenže neplatí to ani zdaleka vždy, a tak se mnoho maminek potýká s nečekanou komplikací: nadměrná velikost jim tak nějak zůstala.

Přírodu neošálíme

Příroda to zařídila tak, že zatímco během těhotenství obvykle ženám roste chuť k jídlu a vlivem hormonů si organismus ukládá takřka veškeré přijaté kalorie do tukových zásob, ihned po porodu, respektive po započetí kojení, se pocit hladu sníží. Velké množství energie stojí neustálá tvorba mateřského mléka, péče o dítě je navíc fyzicky vyčerpávající, a takže z toho vyplývá, že hubnutí by se mělo dostavit.

Po několika měsících se za normálních okolností vrátí původní hmotnost, a i postava získá takové tvary, jaké mívala před porodem. Existuje však řada faktorů, které tento proces zpomalují či mu dokonce zabraňují, zkrátka někde dojde k chybě a čerstvá maminka se trápí se svou nově nabytou podobou. A protože se rozhodně nejedná o zanedbatelný podíl žen (mluví se o cca 20%), dietologové i samozvaní odborníci se předhánějí se spolehlivými radami, jak co nejrychleji zhubnout.

Běh na dlouhou trať

Odborníci se shodují na tom, že spolehlivý prostředek na hubnutí je kojení. Pokud žena kojí pravidelně, lze samotným tímto procesem ztratit až kilogram hmotnosti za měsíc (cíleně hubnout rychlejším templem se příliš neodporučuje). Při tvorbě mateřského mléka spaluje tělo energii tak vehementně, že to odpovídá denní dávce hodinového tréninku tenisu nebo tance. Zároveň však nejde o nijak extrémně rychlý proces.

Vždyť i samo těhotenství trvá devět měsíců, to je tři čtvrtě roku. Bylo by bláhové chtít po organismu, aby se dal do pořádku za pár týdnů. Platí jednoduchá rovnice: budete-li mít kila dole rychle ji než za oněch devět měsíců, jde spíše o příjemný bonus. Daleko spíš bude hubnutí trvat řádově desítky týdnů až měsíců. Ale je to dobře, neboť rychlejší hubnutí není nikdy zdravé.

Pokud by žena své tělo „znásilňovala“ drastickými dietami a cvičením do úmoru, ublíží nejen sobě, ale přeneseně i dítěti, neboť do mateřského mléka se začnou uvolňovat stresové hormony a další toxické zplodiny. Po porodu by matka měla být pokud možno co nejvíc v psychické pohodě a nesnažit se za každou cenu dosáhnout rozměrů modelky. Vyrovnat se se svým vzhledem je úkol sice nesnadný, ale velice chvályhodný. Psychologové doporučují zaměřit svou pozornost spíše než na vlastní postavu na právě narozené dítě.

Zdravá výživa je základ

A co doporučují výživoví odborníci? Kojící žena by měla jíst zvlášť bohatou stravu, nevyhýbat se ovoci, zelenině, obilovinám a mléčným výrobkům, ani maso nesmí zůstat opomíjeno. Zkrátka, jde o standardní zdravý jídelníček, který by však rozhodně neměl být redukční. Pokoušet se po porodu držet dietu není dobrý nápad. Spíše než jíst málo je vhodné jíst zdravě, přemýšlet o jídle a omezit sladké a tučné.

Jedno upozornění na závěr: nadměrně cvičit se rovněž nedoporučuje. Třebaže se jedná o způsob, jak si rychleji zpevnit postavu, nesmíme zapomínat na to, že organismus potřebuje nějakou dobu (přinejmenším 6 týdnů) na regeneraci po fyzicky i psychicky náročném období těhotenství a porodu. Cvičit tedy začínejte jen opatrně a pozvolna.

Rubriky Hubnutí