Jak odstranit podkožní tuk? Zkuste bílkoviny!

Tuk, který se skrývá pod naší kůží je pro většinu lidí tím největším problémem. Je-li ho přiměřené množství, není to nic, za co by se člověk musel stydět, ale to se často během pár let změní. Odstranit nadbytečný podkožní tuk z problémových partií pak nebývá vůbec snadné.

Bílkoviny jsou mnohými považovány za nejdůležitější živiny, pro hubnutí a štíhlou postavu. Řada diet i komerčních produktů je proto založena právě na nich. Je tomu skutečně tak, protože mají celou řadu účinků, které mohou s hubnutím výrazně pomáhat, ale také být dobrou prevencí proti obezitě.

[su_box title=“Opakování ze školy…“ box_color=“#EBBC48″ title_color=“#000000″ radius=“0″]Bílkoviny (odborně nazývané proteiny) jsou biopolymery složené z aminokyselin. Jsou základem všech živých organismů, což znamená, že plní celou řadu různých funkcí:

  • Stavební (kolagen, elastin, keratin).
  • Transportní a skladovací (hemoglobin, transferin).
  • Zajišťující pohyb (aktin, myosin).
  • Katalytické, řídící a regulační (enzymy, hormony, receptory).
  • Ochranné a obranné (imunoglobulin, fibrin, fibrinogen).

Více informací: Bílkovina (Wikipedia)

[/su_box]

Bílkoviny ovlivňují hormony a není snadné je strávit

Lidské tělo je složitý organismus, kde mozek řídí všechny možné funkce. Aktivně se podílí i na tom, jaká bude vaše váha. Rozhoduje o tom, kdy a kolik toho sníte. Činí tak na základě hormonů, které jsou odpovědí na příjem potravy.

Bílkoviny mají oproti tukům a sacharidům výhodu, že zvyšují množství hormonů, které dávají vědět, že jste nasycení, a zároveň potlačují hormon, který signalizuje hlad. ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Lejeune MP, Westerterp KR, Adam TC, Luscombe-marsh ND, Westerterp-plantenga MS. Ghrelin and glucagon-like peptide 1 concentrations, 24-h satiety, and energy and substrate metabolism during a high-protein diet and measured in a respiration chamber. Am J Clin Nutr. 2006;83(1):89-94.“]1[/su_tooltip], [su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Rachel L. Batterham, Helen Heffron, Saloni Kapoor, Joanna E. Chivers, Keval Chandarana, Herbert Herzog, Carel W. Le Roux, E. Louise Thomas, Jimmy D. Bell, Dominic J. Withers, Critical role for peptide YY in protein-mediated satiation and body-weight regulation, Cell Metabolism, Volume 4, Issue 3, September 2006, Pages 223-233, ISSN 1550-4131, http://dx.doi.org/10.1016/j.cmet.2006.08.001. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413106002713)“]2[/su_tooltip], [su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Lomenick JP, Melguizo MS, Mitchell SL, Summar ML, Anderson JW. Effects of meals high in carbohydrate, protein, and fat on ghrelin and peptide YY secretion in prepubertal children. J Clin Endocrinol Metab. 2009;94(11):4463-71.“]3[/su_tooltip], [su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Hannon-engel S. Regulating satiety in bulimia nervosa: the role of cholecystokinin. Perspect Psychiatr Care. 2012;48(1):34-40.“]4[/su_tooltip], [su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Blom WA, Lluch A, Stafleu A, et al. Effect of a high-protein breakfast on the postprandial ghrelin response. Am J Clin Nutr. 2006;83(2):211-20.“]5[/su_tooltip])

Zvýšíme-li tedy příjem bílkovin, je možné zkonzumovat mnohem méně kalorií i bez toho, abychom si to uvědomovali. To jistě ocení především ti, kteří se při dietách trápí počítáním každé kalorie, kterou snědí. U stravování bohatého na bílkoviny toto funguje přirozeně, a především dlouhodobě.

Nejde však pouze o hormony, ale i to, jak tělo přijaté bílkoviny zpracovává. U každé potraviny tělo využije část kalorií k samotnému trávení. U bílkovin je tento efekt největší (20-30 %), ve srovnání se sacharidy (5-10) a tuky (0-3 %). Znamená to tedy, že např. ze 100 kalorií přijatých v bílkovinách zbude tělu pouze 70-80. ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Westerterp KR. Diet induced thermogenesis. Nutr Metab (Lond). 2004;1(1):5.“]6[/su_tooltip])

[su_label type=“important“]Doporučujeme:[/su_label] Záporné kalorie jsou mýtus!

Hubnutí bez hladovění

Ubývat na váze a přitom nemít pocit hladu, to je sen každého, kdo se snaží hubnout. Velká část diet přesně tento pocit nenavozuje, protože mají velmi omezený jídelníček, takže se jedná spíše o hubnutí formou hladovění. To sice může být účinné, ale už ne zdravé a trvalé.

Jídelníček bohatý na bílkoviny přináší výhodu i v této oblasti. Lidé, kteří si je dopřávají totiž nemají zdaleka takovou chuť k jídlu jako ti, kteří drží nějakou jinou formu diety. Zajímavé je také to, že bílkoviny mohou pomoci omezit i „noční mlsání“, které dokáže zmařit celodenní snažení.

Neztrácíte svalovou hmotu

Kilogramy ubývají jeden za druhým? To je samozřejmě skvělé, ale bohužel se nemusí jednat pouze o nadbytečný tuk. Při hubnutí se často ztrácí i svalová hmota. Žádoucí je však redukovat pouze podkožní a viscerální tuk.

Obvykle přichází i zpomalení spalování tuků, kdy tělo dokáže spálit méně kalorií než před úbytkem váhy. Je to jev, který lze přirovnat k hladovění. Dobrou zprávou je, že i tento problém lze vyřešit dostatečným příjmem bílkovin. Ty jsou stavebním kamenem svalů, takže nehrozí, že budou ubývat pouze ty, a zároveň se zvýší rychlost metabolismu.

Samotné bílkoviny to však nemusí zvládat úplně bez problémů. Právě pro takové případy se doporučuje přidat i silový trénink, který pomůže udržet svalstvo.

[su_note note_color=“#eeeeee“ text_color=“#000000″ radius=“0″]Kde vzít bílkoviny? Kromě masa (vč. ryb) jsou na bílkoviny bohatá i vajíčka, mléčné produkty, a luštěniny. Doporučovaný poměr rostlinných a živočišných bílkovin je 1:1.[/su_note]

Nemohou být bílkoviny škodlivé?

Možná jste slyšeli o tom, že jsou bílkovinné/proteinové diety nebezpečné. Vysoký obsah bílkovin je podle i podle některých lékařů ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“KOLÁŘOVÁ, Kateřina. Proteinová dieta baví bohaté muže a odrovnává ledviny. Vitalia.cz (online). 30. 9. 2013 0:00. Dostupné z: http://www.vitalia.cz/clanky/proteinova-dieta-bavi-bohate-muze-a-odrovnava-ledviny/“]7[/su_tooltip]) spojován s ledvinovými problémy. Doporučují tedy jejich vyšetření a pečlivé sledování množství, které v jídelníčku mají.

Řada studií ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Stephen P. Juraschek, Lawrence J. Appel, Cheryl A.M. Anderson, Edgar R. Miller III, Effect of a High-Protein Diet on Kidney Function in Healthy Adults: Results From the OmniHeart Trial, American Journal of Kidney Diseases, Volume 61, Issue 4, April 2013, Pages 547-554, ISSN 0272-6386, http://dx.doi.org/10.1053/j.ajkd.2012.10.017. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272638612013935)“]8[/su_tooltip], [su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Daniel Landau and Ralph Rabkin, Chapter 13 – Effect of Nutritional Status and Changes in Protein Intake on Renal Function∗, In Nutritional Management of Renal Disease (Third Edition), edited by Joel D. KoppleShaul G. MassryKamyar Kalantar-Zadeh, Academic Press, 2013, Pages 197-207, ISBN 9780123919342, http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-391934-2.00013-8. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123919342000138)“]9[/su_tooltip]) však ukázala, že diety bohaté na bílkoviny nejsou pro zdravého člověka nebezpečné. Problémy však skutečně mohou mít lidé, kteří mají ledviny nemocné. To ovšem nemusí být vždy patrné bez vyšetření. Je proto samozřejmě lepší, pokud se o sestavování jídelníčku postará někdo, kdo dokáže určit vhodné množství bílkovin, nebo to konzultovat se svým lékařem.