Jaký vliv má červená řepa na hubnutí?

Obezita nebo prostě jen pár kilo navíc. Tohle trápí snad každého, zátěžový test v určitých obdobích roku, jako jsou vánoční svátky, jen tak někdo bez menšího bříška asi nesplní. Existuje mnoho způsobů, jak přijít o část svých tukových polštářků – někdy jsou zázračné a samozřejmě nefungují, jindy jde jen o určitou úpravu jídelníčku nebo pro začátek alespoň drobné pohybové aktivity. A právě jedním z jídel, které napomohou rozpouštění podkožních zásob, je třeba červená řepa.

Rozděluje lidi na dva tábory. Jedni na ni nedají ani v nejmenším dopustit, druhým se při pomyšlení na ni doslova a do písmene zvedá žaludek. S jistotou však můžeme říci jedno. Tato původem středomořská plodina, která byla lidstvu důvěrně známá už v období antiky, je nesmírně prospěšná pro naše zdraví. A dá se použít i do některých jídel, kde ji vlastně nebudete ani moc cítit. Což už stojí za vyzkoušení, ne?

Řepa hodně prospěje nejen těhotným ženám, podpoří i růst tkání nebo činnost kardiovaskulárního systému. Pozitivní vliv má i na imunitu a obsahuje nezvykle vysoké množství vlákniny. Zinek, jód, železo, vápník nebo křemík a měď, to je jen malý výčet minerálních látek. Nechybí ani vitamíny A, B1, B2, B6, C nebo třeba E. Jediná nevýhoda je relativně vysoký podíl cukru, takže lidem trpícím diabetem ji bohužel nelze moc doporučit.

Dalšími přednostmi červené řepy je třeba to, že pomáhá z těla vylučovat přebytečnou vodu a brání ukládání tuků v tkáních (a cholesterolu v cévách). Podpora látkové výměny, detoxikace, všestranné využití v kuchyni. Lepší funkce vnitřních orgánů, včetně jater a střev. Méně časté virózy a nachlazení, rychlejší rekonvalescence po chřipce nebo horečkách. A samozřejmě, v neposlední řadě, opravdu malé množství kalorií (jako je snad u většiny zeleniny zvykem).

Zbývá ještě dodat, jak červenou řepu vlastně vměstnat do každodenního jídelníčku. Existuje totiž opravdu velké množství způsobů, jak se tato potravina může dostat na náš talíř. V první řadě je třeba rozlišovat listy a kořen červené řepy. Ačkoliv je kořen v naší kuchyni populárnější, samotné listy obsahují o poznání vyšší množství ceněných vitamínů a minerálů. Ale pojďme tedy ještě na skok do světa talířů a hrnců…

Skutečným životabudičem, na nějž někteří opravdu nenechají dopustit. To je šťáva z červené řepy, která je v případě závažnějších chorob doporučována i lékaři. Vařená řepa se dá s úspěchem využít ve formě přílohy. A když dáme dohromady bílý jogurt, vodu, koření, vajíčko, máslo a právě červenou řepu, můžeme si připravit výtečnou polévku, nad kterou se budou všichni strávníci olizovat.

Vařená červená řepa je pak díky obsahu snadno stravitelné vlákniny vhodná hlavně při redukčních dietách. Pokud si dopřejete opravdu hodně řepy, mohou jít takzvaně nadbytečná kila velmi rychle dolů.

Kam dál?