Je ketóza nebezpečná? Hrozí jojo efekt?

Ketóza je stav, do kterého se chce dostat mnoho lidí. Nepovede se to samozřejmě každému, někoho dokonce odrazují informace o tom, že je to nebezpečné a dostavuje se jojo efekt. Pojďme se tedy podívat na to, jak je to doopravdy.

Co je to ketóza

Jedná se o přirozený stav, kdy organismus nemá dostatečný příjem sacharidů, ze kterých by získával energii pro zajištění funkce všech pochodů v těle. Protože však energii potřebuje, začne v játrech vytvářet tzv. ketony, kterými nahrazuje cukry.

Do tohoto stavu je možné tělo přivést při konzumaci méně než 50 g sacharidů denně. Přidejte nějaké bílkoviny, tuky a vydržet pár dní.

Pro hubnutí je ketóza jednou z nejoblíbenějších metod, protože je obvykle kombinována s vysokým příjmem proteinů, které zabraňují úbytku svalové hmoty a hladovění. Tělo pak ve stavu ketózy využívá vlastní tukové zásoby jako zdroj energie, jak by si každý přál.

Bezpečná či nebezpečná?

O dietách, které principu ketózy využívají, se můžete dočíst mnoho znepokojujících informací. Někdy je i samotná ketóza označovaná jako „zdraví škodlivá“ a nedoporučuje se. Situace je však složitější a mnohdy se zaměňují pojmy.

Ketóza, do které se tělo dostane přirozenou cestou, je označována jako bezpečná. Problém je, když se ketóza zaměňuje za tzv. ketoacidózu. Tento stav se objevuje především u diabetiků 1. typu, kde je velký nedostatek inzulínu. Hladina cukru je totiž na maximu, ale zároveň i množství ketonů je až 10x vyšší než u běžné ketózy. Zde samozřejmě hrozí zdravotní rizika.

Ketóza a jojo efekt

Opětovné nabrání váhy tzv. jojo efekt, se u ketózy „skloňuje“ poměrně často. Zde už není odpověď úplně jednoznačná, protože k tomuto jevu skutečně dochází poměrně často.

Dostat se do stavu ketózy a vydržet v něm, to není dnes nic těžkého. Existuje dokonce celá řada výrobců, kteří mají kompletní programy připravených proteinových jídel, takže není potřeba si nic připravovat. Důležitý je ale přechod zpět na běžnou stravu.

Právě při opětovném zařazení sacharidů do diety se mnoho lidí dostává do problémů. Vrací se zcela ke starému jídelníčku a pochopitelně tak tělo reaguje vytvořením nových, obvykle ještě větších, tukových zásob.

Ketóza je tedy sice spolehlivým způsobem hubnutí, ale pokud nezvládnete správně i změny mimo tento režim, tak vás výsledek pravděpodobně příliš nepotěší.