Kdy je nejlepší čas jíst ovoce? Takhle to je ve skutečnosti!

Ovoce je zdravé, to každý z nás ví, ale když dojde na jeho konzumaci a hubnutí, máme zde mnoho protichůdných informací. Nejde pouze o diety, které povolují pouze určité druhy ovoce, ale také o „ten správný čas“ kdy ovoce konzumovat, abychom po něm neztloustli.

Otázkou však je, zda vůbec existuje nějaký ideální čas, kdy bychom měli během dne ovoce jíst? Na to a další mýty ohledně ovoce se podíváme.

Měli bychom jíst ovoce na prázdný žaludek?

Rozšířená je informace o tom, že ovoce je nutné konzumovat na lačný žaludek, protože ve spojení s jinými potravinami dochází ke kvašení. To by mělo navíc způsobovat nejrůznější zdravotní obtíže (např. vysoký tlak, plynatost).

Faktem je, že vláknina obsažená v ovoci může lehce zpomalovat vyprazdňování jídla z žaludku, ale tvrzení o problémech s kvašením potravy pravdivá rozhodně nejsou. Žaludek je totiž navržen právě tak, aby se zabránilo růstu bakterií. Potraviny, které sem dorazí se smíchají s žaludečními šťávami, které mají hodnotu pH 1-2. Obsah žaludku se ta stane natolik kyselým, že zde nemůže většina mikroorganismů přežívat.

Rozhodně se ale nemusíte bát, že by právě konzumace ovoce vyvolávala nějakou plynatost, průjem či jiné nepříjemné obtíže.

Společně s jídlem nezískáme všechny živiny…

Trávicí soustava
Model trávicí soustavy

Lidé často konzumují ovoce samotné, protože chtějí získat maximální množství obsažených živin. Ty se podle některých tvrzení nestačí vstřebat pokud se ovoce jí před nebo po jídle.

Toto naštěstí není vůbec pravda! Lidské tělo je navrženo tak, že se snaží získat maximum živin z přijaté potravy.

Žaludek se vyprazdňuje postupně, aby střeva mohla stravu správně zpracovat. Tenké střevo je uzpůsobeno k tomu, aby získalo co nejvíce živin z potravy.

Zajímavé je, že právě střeva dokáží podle vědců absorbovat až dvakrát více živin než průměrný člověk zkonzumuje za jeden den (1). Není tedy potřeba se bát společné konzumace ovoce a jiných potravin.

Pro hubnutí je konzumace ovoce společně s jídlem vlastně prospěšná. Jak už bylo zmíněno, vláknina lehce zpomaluje vyprazdňování žaludku. Budete se tak cítit déle sytí.

Ráno nebo odpoledne, kdy je tedy nejlepší čas?

Někde se dočtete, že ovoce je vhodné jíst odpoledne, protože to se náš metabolismus začíná zpomalovat a právě cukr ho odkáže opět „nastartovat“. Tomu odporuje doporučení, že po 2 hodině odpolední byste již ovoce konzumovat neměli, protože cukr v krvi by se před spaním nesnížil a to by vedlo k tvorbě tukových zásob.

Pravdou je, že jakákoliv potravina obsahující cukry dočasně zvýší krevní cukr, po dobu než se glukóza vstřebá. Denní doba na to nemá žádný vliv (2). Není potřeba trávicí soustavu nijak „probouzet“, protože automaticky pracuje ve chvíli, kdy začnete cokoliv konzumovat.

Navíc i přesto, že tělo začne přijaté cukry z potravy používat jako zdroj energie, na rychlost metabolismu to podle vědců vliv nemá (2).

Metabolismus má tendenci zpomalovat když jdeme spát, to ale neznamená, že by „přepínal“ do režimu ukládání tuků. Tělo potřebuje stále spálit mnoho kalorií, aby všechny tělesné pochody fungovaly.

Ovoce je zdravé konzumovat kdykoliv během dne. Existuje celá řada faktorů, která rozhoduje o tom, zda se budou kalorie ukládat jako tukové zásoby, ale doba konzumace ovoce to není. Naopak dostatečný příjem ovoce a zeleniny během dne je pro štíhlou linii žádoucí. Nic se ovšem nemá přehánět.

Chcete-li využít ovoce při hubnutí, co možná nejvíce, pak jezte ovoce před nebo po jídle. Obsažená vláknina pomůže pocitu sytosti déle vydržet, takže nebudete mít během chvíle opět hlad. Můžete tak o něco málo snížit svůj kalorický příjem.