Na svačině do školy závisí nejen dětská postava, ale i školní výkony!

Začal nový školní rok a proto je vhodné se zaměřit na stravování dětí. Nadváha a obezita zdaleka netrápí pouze dospělé, naopak u dětí se jedná o znepokojující trend. Děti pochopitelně dají přednost čokoládové tyčince než zelenině, ale to je špatně.

I proto jsou již dnes ve školních automatech zakázány právě nejrůznější pochutiny, které rozhodně pro děti vhodné nejsou. Děti si však tyto „dobroty“ dokáží hravě obstarat v nějakém obchodě poblíž školy, takže to jistě nevyřeší všechny problémy.

Ačkoliv se to může zdát jako nadlidský úkol, přesvědčit děti ke konzumaci zdravých svačin, nemusí to být tak hrozné, jak se na první pohled zdá. Je ovšem potřeba nejen vybírat správné suroviny, ale i je vhodně připravit.

Snídaně a svačina jsou pro děti důležité

Možná sami nesnídáte, protože víte, že pro hubnutí to není ta zásadní věc, ale u dětí je situace jiná. I když nemáte dítě s kily navíc, tak snídaně by měla tvořit asi 25 % denního příjmu energie.

Aby mohlo totiž ve škole dávat pozor, potřebuje pochopitelně dostatek energie. Právě vynechávání může vést k menšímu soustředění a chuti na nějakou sladkou svačinu, která doplní energii.

Svačina by skutečně měla sloužit k doplnění energie. Měla by tvořit 15 % denního příjmu energie. Aby ovšem skutečně plnila svoji funkci, nemůže to být jakékoliv jídlo.

Sladkosti děti uspí

Mozek sice cukr pro své fungování potřebuje, ale dodávat ho dětem ve formě čokoládových tyčinek a sušenek rozhodně není nejlepší nápad.

Jednoduché cukry, které tyto oblíbené sladké svačiny obsahují, sice rychle dodají energii, ale hladina cukru v krvi po chvíli rapidně klesá. Výsledkem je chuť na sladké, hlad a to rozhodně není nic, co by udrželo pozornost dětí u probírané látky.

Obdobně jsou na tom i nápoje. Sladké limonády či dokonce energetické nápoje rozhodně nejsou nic, co by školáka udrželo zdravého a soustředěného.

Z čeho by měla být svačina složena

Není to vlastně žádná velká změna. Zdravá svačina by měla být vyvážená tak, aby obsahovala všechny důležité látky. Zastoupeny by měly být především tyto výživové prvky:

  • Komplexní sacharidy.
  • Bílkoviny.
  • Zdravé tuky.
  • Vitamíny.
  • Minerální látky.
  • Vláknina.

Vhodné je proto celozrnné pečivo, které dodá sacharidy a vlákninu. Když už se rozhodnete pro maso, pak by to měla být kvalitní šunka s co nejvyšším podílem masa.

Na co ovšem není možné zapomínat je ovoce a zelenina! Může to být jablko nebo i nakrájené kousky zeleniny, ale rozhodně by zde právě tyto potraviny neměly chybět.

Svačina, to je i pitný režim. Nechce-li dítě obyčejnou vodu, je možné sáhnout po neslazených ovocných čajích. Špatné nejsou ani 100% džusy, ty je ovšem potřeba dostatečně naředit, jinak by bylo cukru příliš.

Vysvětlujte a nechte dítě si vybrat

Škola není jen o vzdělání, ale také o socializaci. Děti si všímají ostatních a porovnávají vše, co je možné. I svačiny tak mohou být předmětem soupeření. Bohužel zde to jistě nebudou vyhrávat zdravé a nutričně hodnotné svačiny, které dodají všechny potřebné živiny a energii.

Dítě by však mělo slyšet, proč je právě ovoce, zelenina a další zdravé potraviny lepší než čokoládová tyčinky a sladký nápoj. V opačném případě bude svačina končit opět doma, či dokonce v odpadkovém koši.

Určitě však není vhodné dítěti něco nutit násilím. Svačiny byste měli připravovat i s ohledem na to, co má dítě rádo. I pár druhů oblíbené zeleniny a ovoce dokáže vytvořit celou řadu variací, takže není třeba mít obavy, že se jídlo stane stereotypním. Příkladem kombinovatelnosti může být např. Velký svačinový tahák.

Témata článku: , ,

Kam dál?