Náhrada za cukr existuje, stačí si vybrat

Cukr je něco, bez čeho si mnozí z nás nedokážou své jídlo vůbec představit. Sladíme, sladíme a sladíme, pak se ale nemůžeme divit tomu, že se zvyšuje výskyt různých civilizačních onemocnění. Naše tělo samozřejmě sacharidy, pro své fungování, potřebuje, ale rafinovaného cukru se lze snadno zbavit.

Spotřeba cukru v ČR za období 2006-2014 na osobu

Důvodů, proč to udělat je celá řada. Podle statistik ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Spotřeba potravin – 2014″]1[/su_tooltip]) sice celková spotřeba cukru za rok na osobu poklesla, zatímco v roce 2006 zkonzumoval průměrně každý člověk v ČR 39 kg za rok, v roce 2014 „pouze“ 31,7 kg. I tak se však jedná o téměř dvojnásobnou hodnotu, pokud bychom toto množství přepočítali na doporučenou denní hodnotu.

Asi nejlepší volbou je vynechat tzv. přidaný cukr, který si dopřáváme především pro sladkou chuť. Ne každý je ochotný udělat tak velkou změnu a proto se snaží sladké chuti docílit jinak, obvykle nejrůznějšími sladidly.

Raději přírodní než umělá

O umělých sladidlech se dlouhodobě diskutuje. Dříve hojně doporučované „DIA“ a „bez cukru“ potraviny jsou dnes odmítány, protože jejich obsah tvoří z větší části různé uměle vytvořené látky.

Poměrně kontroverzní oblastí jsou umělá sladidla (např. aspartam či acesulfam K), které jsou hojně používané, ale o jejich zdravotní nezávadnosti se odborníci přou. Nové poznatky navíc naznačují, že navíc nemusí ani efektivně pomáhat jako prevence nadváhy/obezity.

[su_label type=“warning“]Více informací:[/su_label] Zvolit dietní limonádu? Studie říká, že se „dojíte“ nezdravým jídlem!

Když už tedy přislazovat, pak se raději zaměřte na přírodní sladidla, která by neměla mít žádné negativní účinky, naopak mohou být zdraví prospěšná (v přiměřeném množství).

Běžné alternativy rafinovaného cukru:

Med

Všem dobře známou náhradou cukru je med, který rozhodně nemusí být pouze v čaji při nemoci. Med kromě fruktózy, glukózy a sacharózy obsahuje i celou řadu minerálních látek, antioxidantů, vitamínů i stopových prvků. Z tohoto pohledu se tedy jedná o velmi hodnotnou potravinu.

Javorový sirup

Když se řekne „javorový sirup“, tak si většina lidí vybaví Kanadu a lívance. Kvalitní javorový sirup má olejovitou konzistenci a především dodává vitamíny skupiny B, vápník, železo a další důležité látky. Je ovšem potřeba si dát pozor, aby nebyl sirup uměle doslazovaný cukrem či glukózou.

Třtinový cukr

Oblíbenou „zdravější“ náhradou za rafinovaný cukr je ten třtinový, který má nahnědlou barvu. Složením se bohužel výrazně neliší. Pravdou je, že nerafinovaný (tj. hnědý) cukr ještě obsahuje minerální látky, ale jejich množství rozhodně není nikterak vysoké. Zdánlivě je to tedy lepší volba, ale jen těžko bude kdy dietnější…

Melasa

Mnohem zajímavější je vedlejší produkt výroby třtinového cukru, který se jmenuje melasa. Obsahuje totiž mnohem méně kalorií, oproti cukru až o polovinu a oproti medu až o dvě třetiny. Do krve se navíc vstřebává postupně a dodává tak energii delší dobu.

Opomenout nelze ani 3 % bílkovin, minerální látky, stopové prvky či vitamíny skupiny B. Není tedy žádným překvapením, že se u redukčních diet používá často. Je ovšem nutné brát v potaz, že má trochu specifickou chuť, která nemusí každému vyhovovat.

Stévie

Tato rostlina je hitem posledních let na poli sladidel. I když je známá již dlouho, tak větší pozornosti se jí dostává po kritice umělých sladidel. Oproti nim by totiž měla být podstatně bezpečnější a dokonce i zdraví prospěšná.

Pro slazení se používají především obsažené látky nazývané glykosidy, které mají až 350x vyšší sladivost než řepný cukr. Nejlákavější navíc je, že neobsahují vůbec žádné kalorie. Opět zde ale hraje roli i specifická chuť, která se nemusí hodit ke slazení všeho.

Těžké vybírání

Vybrat univerzální náhradu za cukr není snadný úkol, lze ho považovat i za nemožný. Každé z alternativních sladidelmá totiž svoje specifika a především unikátní chuť. Ta se může skvěle hodit k jednomu jídlu/nápoji, ale už ne tak dobře k jinému.

A stejně jako na chuť je potřeba si dávat pozor i na množství. Většina zmíněných totiž stejně obsahuje fruktózu a glukózu, takže při nadměrné konzumaci by žádný pozitivní efekt nebylo možné pozorovat. Stále je však lepší sladit něčím, co obsahuje i důležité živiny, než běžným cukrem.