Nutriční schodiště

Dieta, která je označována za „revoluční“, má na sociálních sítích již tisíce fanoušků. Tato hubnoucí metoda, která byla před deseti lety vynalezena francouzským odborníkem Peirrem Dukanem, byla poprvé popsána v knize „Neumím zhubnout“. Název paradoxně přispěl k tomu, že obrovské množství žen a mužů se konečně zbavilo svých nadbytečných kilogramů.

V následujících řádcích vám Dukanovu dietu představíme trochu podrobněji a zaměříme se především na její druhou verzi, tzv. nutriční schodiště.

[su_label type=“important“]Podrobnosti:[/su_label] Dukanova dieta: Objevte tajemství nejpopulárnější diety

V čem spočívá Dukanova dieta

Začneme však tím, že popíšeme systém klasické Dukanovy diety. Podobně jako ostatní diety je pečlivě propracovaná, včetně jídelníčku na každý den, spočítaného obsahu živin a přesného rozpisu.

Dukanova dieta je rozdělena do čtyř etap, ta první je nejpřísnější a postupně se nároky snižují. Na rozdíl od klasických diet však nestanovuje, kdy během dne se jí, potravu přijímáme kdykoliv, pocítíme-li hlad či chuť.

Ale pozor! Jíst se nemůže zcela libovolně, povoleny jsou pouze určité potraviny, jinak by dieta samozřejmě neměla smysl.  Pro mnoho lidí se bude jednat o relativně radikální změnu jídelníčku, vyloučeny jsou vlastně všechny nezdravé věci. Ale jak známo, nezdravá strava a nadváha spolu velmi úzce souvisejí, takže kdo chce zhubnout, musí se nezdravých pochutit zkrátka vzdát.

V rámci Dukanovy diety se omezí množství sacharidů, soli a naopak se přidá vláknina (ideálně alespoň jedna lžíce ovesných otrub denně, nejlépe dvě a více – to pomůže mimo jiné nastartovat zažívání a metabolismus), dostatek tekutin (minimálně 1, 5 litru denně) a zelenina.

Čtyři fáze pro účinnější hubnutí

Jak jsme zmínili, Dukanova dieta je rozdělena do čtyř fází. V té první dochází k výraznému omezení sacharidů, místo toho se konzumují především bílkoviny (libové maso a ryby), dále vejce nízkotučné mléčné výrobky. Zcela vyloučen je cukr (v jakékoliv formě), přílohy, pečivo a ochucovadla jako kečup, majonéza nebo omastky. Jí se de facto jen maso a vejce. Tato fáze je právě proto nazývána útočnou, neboť během ní dojde k radikálnímu omezení kalorického příjmu a celá dieta se nastartuje. Netrvá však příliš dlouho. V závislosti na cílovém množství shozených kilogramů se drží dva až sedm dnů (čím více chcete shodit, tím déle ji držíte). Pokud hodláte setrvat v první fázi více než pět dní, sáhněte po vitaminových doplňcích stravy kvůli nedostatku vitamínů.

Druhá fáze už je o kapku mírnější, povoluje přidat lehkou zeleninu, například rajčata, okurky, ředkvičky, špenát, brokolici, chřest, pórek, zelí, houby, celer, fenykl, baklažán, papriku a mrkev. Stále si však musíte nechat zajít chuť na brambory, luštěniny a kukuřici. Zůstáváte u bílkovinných potravin, ale blížíte se již k předpolední, stabilizační fázi.

Jakmile zhubnete cílový počet kilogramů, vynásobte toto číslo deseti a tolik dnů setrvejte ve třetí fázi. Ta již není tak extrémně přísná, ale zato velice důležitá. Pokud byste se během ní navrátili ke svým původním stravovacím návykům, celkem spolehlivě začnete opět přibírat. I proto je třetí fáze Dukanovy diety tak dlouhá, pomáhá totiž upevnit metabolismus.
Do jídelníčku lze přidat ovoce, celozrnný chleba (ovšem přiměřeně), týdně dvě jídla obsahující škrob, tedy těstoviny, rýži, luštěniny nebo brambory. A jako bonus je možné dvakrát do týdne zkonzumovat jídlo, na které máte chuť, klidně i něco sladkého. Podmínkou je, aby tyto dny byly odděleny minimálně jedním dnem, během kterého dietu standardně dodržujete.

A nakonec je tu poslední, čtvrtá (upevňovací) fáze. Ta už spočívá v klasických stravovacích návycích bez výraznějších omezení. Můžete jíst de facto to, co vám chutná a na co máte právě chuť (ale nepřehánět to!), přičemž jednou týdně je nutné se vrátit k jídelníčku z první fáze a dopřát si den bez sacharidů.

Inspirujte se na schodech

Právě podle výše zmíněných kritérií sestavil Pierre Dukan druhý díl své diety a zaměřil se tentokrát na tzv. nutriční schodiště. Sestavil sedm schodů, které jsou odstupňovány podle obsahu živin důležitých pro náš organismus.

  1. Bílkoviny
  2. Zelenina
  3. Ovoce
  4. Pečivo
  5. Sýry
  6. Škroboviny
  7. „Hostina“ – prakticky vše, co jíme pro potěšení, ale bez čeho se obejdeme

Jak je vidět, „schodiště“ je odstupňováno podle toho, jak moc je pro naše tělo důležitý obsah jeho složek a jak velkou roli hrají při hubnutí. Pokud máme takto zmapovaný obsah živin v jednotlivých potravinách, dokážeme sestavit účinnou dietu přímo na míru. A třeba o tom napsat i celou knihu, jako to udělal práce Pierre Dukan. Jeho profesionálními radami se řídí tisíce lidí po celém světě.

Rubriky Diety