Paleo dieta

Dnes poměrně neortodoxní způsob výživy, který byl ale nanejvýš vlastní našim dávným předkům z období paleolitu. V zásadě nejde ani tolik o dietu, jako spíše životní styl. V principu jde o to svým jídelníčkem napodobit co možná nejvíce pravěké lovce a sběrače, tedy prakticky vynechat cukry a přijímat více tuku. Co dalšího můžeme o paleo dietě směle prohlásit?

Zemědělské produkty mají utrum

V době paleolitu (který trval prakticky celé tři miliony let a z pohledu historie naší planety skončil relativně dost nedávno) byly čtyři pětiny stravy získávány z lovu zvěře (příjem tuků a bílkovin z masa, žádné sacharidy). Zbytek jídelníčku doplňovaly produkty rostlinného původu, tedy ovoce, zelenina, ořechy nebo semena, zkrátka a dobře – co se našlo a sesbíralo, protože prakticky nikdo nic cíleně nepěstoval.

Moderní strava je totiž založena asi ze dvou třetin na sacharidech. Jednak jde o luštěniny nebo brambory, ale především o produkty z bílé mouky a rafinovaný cukr, které podle zastánců paleo diety nemají v naší stravě vůbec co pohledávat. Totéž platí o všech přílohách nebo sladkých nápojích či alkoholu. Asi čtvrtinu současného klasického jídelníčku tvoří tuky – máslo, sádlo, vejce, mléčné výrobky a tak podobně. Bílkoviny – z rostlinných zdrojů, vajec nebo masa – zastupují jen asi desetinu průměrného denního příjmu potravin. A v neposlední řadě, moderní strava je plná chemie, konzervantů a dalších dochucovadel, kvůli kterým je naše lednice a spíž plná takzvaných „umělotin“.

Prevence různých chorob, zdravější život

Zastánci paleo diety nacházejí hlavní argument v tom, že žijí podstatně zdravěji než zbytek populace. A za pravdu jim rozhodně dávají různé vědecké studie. Pravidelné dodržování paleo stravy je skvělou prevencí cukrovky, kardiovaskulárních chorob nebo třeba osteoporózy. Když omezíte rafinovaný cukr, rozloučíte se i se záněty nebo třeba plísňovými onemocněními. V úvahu připadá i snížené riziko výskytu zubního kazu.

Ale pozor – paleo dieta neznamená týden, měsíc nebo čtvrt roku speciální úpravy jídelníčku, po které se vše vrátí do starých kolejí. Tak by tomu ideálně vůbec být nemělo! Ideálem je stravovat se tímto stylem pokud možno trvale. Organismus si totiž, podle tvrzení některých zastánců paleo diety, po určité době přivykne novému životnímu stylu.

Z čeho se skládá jídelníček paleo diety?

Základ paleo stravy je omezení sacharidů, přičemž se v jídelníčku patřičně navýší podíl bílkovin. Sacharidů je nutné přijmout maximálně osmdesát gramů na den, alespoň tolik podle některých studií přijímali v běžné stravě také lidé v pravěku. Správný paleo jídelníček znamená vynechat naprosto všechny obiloviny i výrobky z nich. Na stůl tedy nebude patřit cokoliv z pšenice, těstoviny, luštěniny a mnoho dalšího. Jediná mouka, kterou smíte používat, se jen tak mimochodem mele z ořechů. Zákusky, oplatky nebo sušenky, to je vyloučeno úplně – jednoduché sacharidy si prostě s tímto stylem života zrovna netykají.

A co bílkoviny? Těch byste měli zkonzumovat asi 1,5 gramu denně na každý kilogram vaší hmotnosti. Ale pozor – žádné uzeniny, salámy či šunky, mléčné výrobky se mohou při paleo dietě zařadit spíše až v pozdější fázi a nejideálněji v bio kvalitě.

Pro tuky platí totéž, měly by se přijímat v co nejpřirozenější podobě – například kokosový tuk nebo panenský olej. Paleo dieta nezakazuje bylinky nebo koření, které vesměs prospívají zdravému trávení. A mimochodem, dobrá zpráva pro mlsaly – výjimečně si můžete dát trochu kvalitní čokolády, kde je alespoň 70 procent obsahu čisté kakao.

Rubriky Diety