Web Analytics

Pečivo jako součást dietního jídelníčku?

Pokud chceme zhubnout, nemusíme nutně vyřadit pečivo ze svého stravovacího režimu. Proč je pro nás přínosné a na co si dát pozor při jeho výběru? Na otázky odpoví Anna z kychyňského studia Gorenje Praha 7.

Ačkoli je pečivo při hubnutí zatracované pro svou vysokou kalorickou hodnotu, neměli bychom ho ve stravě zcela eliminovat. To kvalitní celozrnné obsahuje totiž důležité látky, které naše tělo potřebuje. Pečivo našemu tělu slouží jako dobrý energetický základ. Když ho vynecháme, tělo si může začít brát energii ze záložních zdrojů, a my tak budeme nechtěně ztrácet na svalové hmotě, která nebude mít potřebnou stavební složku.

Prázdné kalorie vs. celozrnná mouka

Držet dietu neznamená hladovět, ale pečlivě vybírat, co jím a jak často. Pozornost tedy věnujte především složení. V případě pečiva bychom se měli vyhýbat výrobkům z bílé mouky. Ty sice zasytí, ale žádný jiný přínos pro náš organismus nemají. 

Bílá mouka je zdrojem prázdných kalorií, které se v těle ukládají jako tuk. Je totiž vyráběná z moučného jádra obsahujícího pouze bílkoviny (jako lepek) a škrob. Stravujeme-li se takto jednoduše, deficit potřebných živin a vlákniny může v dlouhodobém hledisku vyvolávat trávicí obtíže, cukrovku, osteoporózu, alergie, ale i deprese a únavu.

Naproti tomu produkty z kvalitní mouky celozrnné, kromě toho, že nás zasytí na delší dobu a mají nižší glykemický index, dodávají našemu tělu i žádoucí minerály, vitamíny, enzymy a vlákninu. Tyto látky jsou obsažené v obilných klíčcích a v obalu zrna, které jsou spolu s moučným jádrem mlety do podoby celozrnné mouky. Zejména vláknina je nápomocná při hubnutí, protože dobře sytí, přispívá ke zdraví střev, snižuje hladinu cholesterolu a reguluje cukr v krvi.

Na co si dát pozor

Zvykněte si tedy na pečivo celozrnné, které bylo skutečně vyrobené z celozrnné mouky a její podíl v pečivu činí kolem 80 %. Pozor však na nejrůznější triky obchodníků. Posypané semínky rozhodně neznamená celozrnné. Stejně tak pečivo tmavě vyhlížející, nemusí být žitné, ale pouze obarvené. Věnujte proto pozornost informacím na etiketách a štítcích.

Koblihy, donuty, croissanty a další laskominy z bílé mouky našemu organismu nic dobrého nepřinesou. Sladké si ale odpírat nemusíte, stačí ovšem volit alternativy z celozrnné mouky. Zkuste si něco zdravého upéct sami. Nezapomeňte si i v pečivu hlídat také obsah soli, která je ve stravě často nadužívaná, což může mít neblahý vliv na naše srdce.

Při dodržování výše uvedených zásad, není třeba se ani při hubnutí pečivu vyhýbat. Poslouží jako dobrý základ pro snídaně a svačiny. Omezovat byste ho měli až ve večerních hodinách, kdy už příjem sacharidů není příliš žádoucí.