Při jaké tepové frekvenci se hubne?

Po hledání různých cvičení se mnoho lidí dostane i k tomu, jak správně cvičit, aby výsledkem bylo největší spalování tuků. Právě v takové chvíli se většina z nás dozvídá o tom, že existuje tzv. tepová frekvence. Jenže existuje hned několik různých druhů a dochází tak ke zmatení.

Správná tepová frekvence pro efektivní spalování

Ačkoliv to tak nemusí v zrcadle vypadat, tak naše tělo spotřebovává energii při každé fyzické aktivitě. Tajemství je v tom, že pokud je aktivita méně náročná, tělo stačí spotřebovat zásoby cukru ve svalech. Tuky se začínají spalovat až při vyšší fyzické aktivitě, aby se doplnila zásoba.

Vyšší ovšem neznamená lepší, protože při velké intenzitě fyzické aktivity (cvičení, běh apod.) dochází k nedostatku kyslíku a spalování tuků je omezeno/ukončeno. Pro hubnutí je tedy potřeba nalézt optimální tepovou frekvenci, která bude maximalizovat spalování tukových zásob.

Klidová a maximální tepová frekvence

Klidová frekvence je hodnota, která se u běžné populace pohybuje okolo 70 tepů za minutu. Svoji hodnotu můžete zjistit změřením tepu ihned po probuzení (ještě než vstanete z postele). Pravidelným tréninkem se tato hodnota snižuje, u aktivních sportovců se tak pohybuje až na hodnotách 36-40 tepů za minutu.

Oproti tomu maximální frekvence je stále přibližně stejná, klesá pouze s věkem. Značí maximální počet tepů za minutu, které je vaše tělo schopné vyvinout, aniž by ohrožovalo vaše zdraví. Její výpočet je poměrně snadný. Vyzkoušet to můžete na naší kalkulačce.


Ideální frekvence pro spalování tuků

Jak už víte, tak vysoká intenzita fyzické aktivity neznamená i vyšší spalování tuků. Stejně tak je to s tepovou frekvencí. Je dobré zjistit svoji maximální tepovou frekvenci, protože z ni lze snadno odvodit, jaká bude optimální frekvence pro hubnutí. Podle obecných doporučení by se měla pohybovat mezi 60-75 % vaší maximální tepové frekvence.

Kam dál?