Dukanova dieta

Dukanova dieta patří mezi tzv. redukční diety, má tedy za cíl odbourání přebytečných tukových zásob. Aktuálně se jedná o vůbec nejpopulárnější dietu, která má hodně ohlasů. Často je ovšem označována jako „radikální“, protože do života přináší přísný stravovací režim.

Výsledky se liší, ale už podle individuálního přání je možné si délku diety upravit. Dieta pochází od francouzského lékaře Pierra Dukana a je založena na konzumaci bílkovin (je tedy proteinová) a výrazném omezení sacharidů. Její popularitu mají na svědomí i celebrity, které ji držely.

Základem jsou „fáze“

Omezení sacharidů je sice jedním z nejdůležitějších pravidel, které jsou s dukanovou dietou spojována, ale rozhodně ne jediným. Pravidel je hned několik a především 4fázový program, který vytváří pro většinu lidí efektivní systém, jak zhubnout.

Jednotlivé fáze diety jsou:

  1. Útočná fáze
  2. Proplouvací fáze
  3. Upevňující fáze
  4. Stabilizační fáze

Každá fáze se liší nejen délkou držení, ale především tím, jaké potraviny je možné konzumovat. U většiny lidí dojde k zásadní změně jídelníčku, což je efektivní, ale nikoliv snadné. Jedno mají však všechny fáze společné – ovesné otruby. Ty jsou „alfou a omegou“ diety a měly by se konzumovat alespoň jednou denně!

6 pravidel Dukanovy diety

  • Dodržovat pitný režim – Minimálně 1,5 litru vody. U vyšší hmotnosti a fyzické zátěže více.
  • Sůl by měla být omezena, co nejvíce.
  • Pití během jídla je žádoucí.
  • Během 1. a 2. fáze konzumovat přesně 2 polévkové lžíce ovesných otrub.
  • Zcela se vyhýbat konzumaci sacharidů ve všech formách.
  • Je možné jíst kdykoliv a cokoliv, pokud se jedná o „povolené“ potraviny resp. pro danou fázi.

Moje metoda je určena všem, kdo vyzkoušeli vše, kdo často – až příliš často – hubli a kdo hledají především jistotu, že díky svému úsilí nejen zhubnou, ale že si i uchovají plody své snahy a budou žít v pohodě a s tělem, které si přejí a na které mají právo.

Dr. Pierre Dukan z knihy DUKANOVA DIETA – Jak rychle a přitom trvale zhubnout

Výhody a nevýhody Dukanovy diety

Každá dieta se mezi zastánci považuje za „nejlepší“ a některé nevýhody jsou bagatelizovány. Dukanova dieta má už na první pohled jednu velkou výhodu – není o hladovění. Množství jídla není omezeno a povoleno je 100 různých druhů potravin.

Funkčnost této diety je potvrzena mnoha zkušenostmi lidí, kterým se konečně podařilo zhubnout. Nedochází ani k hubnutí svalové hmoty, takže se jedná na první pohled o nejlepší cestu jak hubnout.

Pravda je však taková, že se jedná o změnu životního stylu. Koneckonců se poslední fáze drží celoživotně, jinak není možné zaručit trvalý úspěch diety. To ovšem není pro mnohé snadné a bez pomoci dietu držet nedokáží. Jiným potraviny nevyhovují, případně jim dieta nedělá dobře. I s tím je potřeba počítat.


Na rozdíl od jiných diet má dukanova poměrně přísná pravidla. Aby byla dieta úspěšná, je nezbytně nutné přesně dodržovat jednotlivé fáze a kromě povolených/zakázaných potravin dbát i na délku jednotlivých fází.

1. fáze – Útočná

Délka počáteční fáze je závislá na váze, kterou se chystáte shodit:

  • méně než 5 kg = 2 dny
  • pro 5-10 kg = 3 dny
  • více než 10 kg = 5 dní

První fáze však nesmí nikdy překročit 10 dní!

Povolené potraviny: jedině čisté bílkoviny jako libové telecí/hovězí maso, libová drůbež a ryby.
Maso není možné smažit. Lze ho grilovat, vařit či péct. U vajíček lze konzumovat neomezené množství bílků, společně se žloutky pak nejvýše 4 vejce týdně.

Zásadní roli má pitný režim. Pro optimální výsledek je třeba vypít alespoň 2 litry vody denně. Je-li délka první fáze delší než 5 dní, je nutné užívat vitaminové doplňky stravy.

2. fáze – Rovnoměrná ztráta

Druhá fáze je složena ze dvou podfází: jednou je bílkovinová (viz výše) a druhou bílkovinovo-zeleninová. Obě dvě je třeba střídat v intervalu 5-7 dní. Zakončena by však měla být druhou zmíněnou podfází.

Bílkovinovo-zeleninová fáze přidává k povoleným potravinám rajčata, okurky, brokolici, špenát, chřest, pórek, houby, celer, zelí, papriku, mrkev, baklažán či fenykl. Vyloučeny jsou stále přílohy jako rýže, brambory či luštěniny a kukuřice.

3. fáze – Upevňující

U třetí fáze je nutné určit především okamžik, kdy začíná. Nastává ve chvíli, kdy již zhubnete na požadovanou hmotnost. Jejím cílem je zamezit opětovnému přibrání, proto je velice důležitá. Délka se zde opět liší, podle toho, kolik kilogramů jste shodili – za každý 1 kg se prodlužuje o 10 dní. (Např. 4 kg = 40 dní)

Jídelníček můžete zpestřit o jedno ovoce denně, vyloučené jsou pouze banány, hroznové víno, třešně a oříšky. Dále si může dopřát 2 krajíce celozrnného chleba a 40 g sýru. Týdně pak 2 jídla, která obsahují škrob (např. těstoviny, kuskus, čočka, rýže či brambory).

Aby nebyla dieta tak přísná, je možné si dvakrát týdně (nikoliv po sobě) dopřát jídlo dle chuti. Toto je však vykompenzováno podmínkou, že jeden den v týdnu bude čistě bílkovinný (ideálně pevně stanovený).

4. fáze – Definitivní stabilizace

Čtvrtá fáze povoluje všechny potraviny. Je specifická tím, že je nutné jí držet neustále. Jako jedinou podmínku má, že jednou týdně budete držet pouze bílkovinný den, který znáte z první fáze. Tím byste si měli zajistit, že si udržíte štíhlou linii.


Dukanova dieta povolené potraviny

Dodržovat seznam povolených potravin je pro úspěch Dukanovy diety důležité. Vše, co budete chtít konzumovat je nutné zkontrolovat na tomto seznamu a ujistit se, že se jedná o potravinu povolenou a zároveň i vhodnou úpravu.

Povolené potraviny 1. fáze:

  • Libové maso: Telecí, krůtí, kuřecí, koňské, hovězí (mimo roštěné). Vše lze upravit na grilu či péct v troubě bez přídaní tuku.
  • Droby: játra, telecí či hovězí jazyk.
  • Všechny ryby a plody moře.
  • Drůbež mimo kachnu a bez kůže.
  • Vejce.
  • Nízkotučné mléčné výrobky. Výrobky obsahující 4-6 % tuku.
  • Ostatní: káva, čaj, bylinné čaje, ocet, bylinky, koření, nakládaná zelenina, citron, sůl a hořčice.

Povolené potraviny 2. fáze:

Všechny z 1. fáze.

Dále se povoluje malé množství kukuřičného škrobu a zelenina.

Zelenina: Zelí, hlávkový salát, žampióny, špenát, sója, ružičková kapusta, ředkvičky, rajčata, pórek, paprika, okurka, lilek, květák, kopr, kedlubna, fazolové lusky, dýně, cuketa, cibule, chřest, červené zelí, celer, čekanka a brokolice.

Povolené potraviny 3. fáze:

  • Všechny potraviny předchozích fází.
  • Jedna porce ovoce denně (mimo hroznového vína, banánů a třešní).
  • 2 krajíce celozrnného chleba denně s 40 g sýra.
  • 2 porce jídel s obsahem škrobu týdně. Jehněčí kýta, pečená vepřová panenka nebo šunka.

Mimo tyto potraviny je možné si dopřát „slavnostní“ jídla dvakrát za týden. Např. pizza, zmrzlina či víno.

Dukanova dieta zakázané potraviny

Seznam zakázaných potravin v rámci Dukanovy diety není příliš obsáhlý, ale bohužel osbahuje některé potraviny, které máme všichni rádi. Při jejich vyřazení z jídelníčku se však dostaví úbytek váhy a to je podstatné.

Zakázané potraviny 1. a 2. fáze:

  • Brambory, rýže, kaše a těstoviny.
  • Sladkosti, cukr a med.
  • Chléb, mouka a výrobky z mouky.
  • Ovoce, džemy, marmelády a ovocné šťávy.
  • Z masa pouze vepřové, kachní a husa.
  • Mléčné výrobky s obsahem tuku větším než 3,5 %.
  • Alkohol!


Dukanova dieta jídelníček

Ačkoliv je Dukanova dieta na dodržování poměrně přísná, tak se nejedná o nudnou dietu. Jídelníček dává dostatečné množství prostoru, aby bylo možné připravit chutná jídla, která vám budou chutnat.

U jídelníčku je velmi důležité dodržovat pitný režim. Dostatek tekutin zde má na celkový výsledek velký vliv. Každý den je nutné vypít minimálně 1,5 litru vody. Ideální je čistá voda, ale lze si dopřát i minerálku, bylinkový čaj, kávu… zkrátka cokoliv bez cukru. Jako dochucení je možné použít sladidla (nedoporučujeme) a nízkotučné mléko.

Ukázkový jídelníček pro Dukanovu dietu:

Připravili jsme pro vás ukázku jídelníčku, který odpovídá zásadám Dukanovy diety pro každou fázi.

1. fáze:
Snídaně: Odtučněný tvaroh (cottage sýr)
Oběd: Vařené krůtí maso
Svačina: Kefírový shake
Večeře: Grilovaná/pečená ryba

2. fáze:
Snídaně: Teplý nápoj, míchaná vejce
Oběd: Opečené kuře se zeleninou
Svačina: Citronový koláč
Večeře:

3. fáze:
Snídaně: Káva, celozrnný chléb s tvarohovou pomazánkou
Oběd: Steak z libového masa, brambory a zelenina
Svačina: Puding bez cukru
Večeře: Dukanovy placky se sýrem

Snídaně: Bílý jogurt s plackami z otrub
Oběd: Přírodní řízek se zeleninou
Svačina: Sýr
Večeře: Zeleninové lečo