Škodí vám vynechání snídaně? Nejspíše ne!

Určitě jste se již setkali s tvrzením, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Většina lidí to slyší nejprve od rodičů a poté od odborníků na výživu, když chtějí zhubnout. Je to něco, co se silně vžilo nejen mezi lidmi, ale především i mezi odborníky.

Je ovšem vynechání snídaně skutečně takovým „hříchem“ pro naše zdraví? Může snídaně pomáhat metabolismu ve spalování tuků a snižovat tak riziko vniku obezity? Podobné otázky si poslední roky kladou i lékaři a specialisté přes výživu. A nové úhly pohledu na snídaně možná překvapí i vás.

Většina lidí snídá zdravě

Lidé, kteří pravidelně snídají, mají tendence snídat zdravě. A podle studií mají menší pravděpodobnost, že se u nich objeví nadváha/obezita či některá z dalších chronických nemocí.

Nelze však tvrdit, že by to byl výsledek snídaní. Jako pravděpodobnější se jeví teorie, že lidé, kteří snídají, mají zároveň zdravější životní styl. Jejich jídelníček obsahuje důležité živiny. Pochopitelně jsou pak zdravotní rizika obecně menší.

Oproti tomu lidé, kteří snídaně vynechávají, mají tendenci více kouřit, pít alkohol a také méně cvičit. To ovšem nelze připisovat samotnému snídání. Zdravý životní styl lze mít i bez snídaní.

Snídání nezrychluje metabolismus

Oblíbeným důvodem, proč se lidé „donutí“ snídat je to, že se snídaně považují za „startovače metabolismu“. Jedná se ovšem o mýtus, který bývá podpořen teoriemi o termogenním efektu jídla.

Bohužel tím, co rozhoduje u metabolismu, je množství jídla, které sníme za celý den. Čas, kdy jídla jíme už tak zásadní vliv nemá. Podle studie (1) není žádný rozdíl v množství spálených kalorií během 24 hodin mezi těmi, kdo snídají a těmi, co snídani vynechají.

Vynechání snídaně nevede k přibírání

Paradoxem je, že lidé, kteří snídaně pravidelně vynechávají, obvykle váží mnohem více. Každý by předpokládal, že to bude naopak, protože sní méně jídla.

Nabízí se vysvětlení, že si tato skupina lidí kompenzuje snídani mnohem většími porcemi k obědu či k večeři. Tato teorie však nemá žádnou oporu. I kdyby větší hlad způsoboval, že si dají větší porce, nebylo by to pravděpodobně dostatečné, aby to převýšilo příjem energie, který by poskytla snídaně.

Čtyřměsíční studie (2), která sledovala 309 lidí s nadváhou/obezitou, ukázala, že zde nebyl významný rozdíl ve váze mezi skupinou, která snídala a tou, která snídaně vynechávala. Podobné výsledky poskytují i další studie (3, 4). Vynechání snídaně nemá významný vliv na váhu.

Kam dál?