Není nic neobvyklého, že začnete cvičit a přes všechnu vynaloženou snahu se ručička na váze prakticky nepohne. Je celkem lhostejné jaký druh cvičení zvolíte, protože často může jednak redukovat množství tělesného tuku, ale zároveň podporovat svalový růst.

Je tedy možné vizuálně změnit postavu i bez toho, aby se změnila váha. Často se právě proto tvrdí, že „sval je těžší než tuk“, což je samozřejmě holý nesmysl. I tak se však stále dokola objevuje v diskuzích i článcích. Nejvyšší čas si objasnit, jak to s tímto problémem ve skutečnosti je.

Váha je stejná…

Tvrdit, že kilogram svalové hmoty váží více než kilogram tuku, je na zopakování povinné školní docházky. Kilogram čehokoliv (svalu, tuku, mouky či betonu) je zkrátka vždy pouze 1 000 gramů, nic víc.

Když už víme, jak se to má s váhou, můžeme se podívat i na důvod, proč se takové tvrzení zažilo. Vychází totiž z něčeho trochu jiného – hustoty. Stejná hmotnost tuku může totiž zabrat až 4x více místa než stejná hmotnost svaloviny. Aha…

Toto je vysvětlením toho, proč je možné poměrně výrazně zhubnout, ale přesto si udržet téměř stejnou váhu. Možná vás napadá, že tento mýtus je ve skutečnosti tedy pravdivý. Nutné je především zmínit, že mluvíme o tom, že svaly ve stejném objemu budou vážit více, než tuková tkáň, protože mají vyšší hustotu.