Trendem posledních let jsou jednoznačně nízkosacharidové diety a především např. ketogenní či paleo strava. Těstoviny jsou tak jako řada dalších potravin vnímány jako „nepřátelé“ hubnutí, což je však možná zcela chybný úsudek.

Nově zveřejněná studie zkoumala spojení mezi těstovinami a hubnutím. Zajímavé je především to, že těstoviny mají nízký glykemický index (GI), který značí, jak rychle má potravina vliv na hodnotu krevního cukru. Zatímco např. bílá rýže či chléb, tedy potraviny s vysokým GI, jsou rychle stráveny a absorbovány, zeleninu či čočku tělo zpracovává pomaleji.

Výzkumníci chtěli zjistit, zda konzumace těstovin znamená přibírání na váze. Analyzovaly tak 30 studií s více než 2 500 účastníky, kteří se stravovali nízkoglykemickou dietou a měli pravidelně těstoviny místo jiných sacharidů. Hodnocena byla váha, BMI, tělesný tuk i obvod pasu.

Podle závěrů studie publikované v BMJ Open bylo zjištěno, že těstoviny nepřispěly ke zvýšení tělesné hmotnosti či zvýšení množství tělesného tuku. Účastníci během 12 týdnů ztratili v průměru půl kilogramu. Potraviny s nízkým glykemickým indexem, podle odborníků, lépe zasytí a lidé nemají tendenci konzumovat další potraviny.

Těstoviny tak není nutné z jídelníčku vynechávat. Výživový specialisté však dodávají, že jde především o velikost porcí.