Tmavší je lepší! Ovoce a zelenina podporující hubnutí

Zprávy o tom, že vědci přinesli další důkaz o prospěšnosti ovoce a zeleniny na lidský organismus, už nikoho jistě nepřekvapí. Všichni dobře víme, že bychom měli konzumovat dostatek ovoce a zeleniny, abychom byli zdraví a zároveň si udrželi štíhlou linii. I tak většina z nás je nemá v jídelníčku dostatečně zastoupené.

Hubnutí přináší obvykle změnu stravovacích návyků a mnohem větší snahu zařadit ovoce i zeleninu. Jenže zde mnoho lidí naráží na problém. Které ovoce a zelenina jsou nejlepší na hubnutí?

Vědci mají jasno, ty červené!

Rozsáhlá studie ([su_tooltip position=“south“ shadow=“yes“ content=“Dietary flavonoid intake and weight maintenance: three prospective cohorts of 124 086 US men and women followed for up to 24 years. BMJ. 2016;352:i17.“]1[/su_tooltip]) publikovaná v The BMJ, ukázala, že za úbytkem váhy by mohla být skupiny málo známých flavonoidů. Vědci se podívali na data za 24 let od 124 000 lidí v USA. Ti každé dva roky sdělovali svojí váhu a každé 4 roky i jídelníček.

Výsledky odhalily spojení mezi jídelníčky bohatými na flavonoidy a nižší hmotností. Největší zásluhu by na tomto výsledku měly mít tzv. antokyany, které najdeme v tmavě červených plodech jako např. višně, hrozny, borůvky či jahody.

Podobné závěry už jsou známy z dřívějších studií. Nyní se však podařilo zúžit okruh na konkrétní látky a druhy ovoce. Navíc se naskytuje i zcela jiný mechanismus účinku, který nepřisuzuje skvělé účinky pouze obsažené vláknině. Flavonoidy totiž pravděpodobně snižují absorpci tuku a zároveň zvyšují energetický výdej.