Úspěšné hubnutí začíná v hlavě

Náš organismus představuje důmyslně propojený systém funkcí, které není možno navzájem oddělovat. A proto nelze ani v nejmenším souhlasit s tvrzením, že psychika nijak neovlivňuje náš tělesný stav. Naopak, psychické a fyzické pochody jsou velmi pevně provázány. A zapomínat bychom na to neměli ani při hubnutí.

Nejde o stres, ale o jídlo

Jistě jste si již všimli (ať už na sobě, nebo na někom, s kým přicházíte často do styku), že dlouhodobější psychické nebo fyzického vypětí se velmi často projeví i na hmotnosti. Stres obvykle vede k nezdravému zhubnutí, ale může naopak způsobit rovněž přibírání na váze. Vše záleží na tom, jak pod vlivem stresu své změníme své jídelní návyky.

Někdo má sklon na jídlo spíše nemyslet a zanedbávat ho, případně ani nepociťuje žádný hlad, ovšem jsou lidi, kterým jídlo naopak pomáhá k uklidnění a nevědomky tak do sebe dostávají daleko víc, než by měli. Ať tak či onak, dlouhodobý stres málokoho nechá beze změny. Ale není to stres sám o sobě, jako právě jídlo, které má schopnost pozměnit naše postavy takřka k nepoznání. A je tedy logické, že psychika s hubnutím souvisí více, než bychom možná původně očekávali. Dokážu zhubnout… nebo ne?

Hned samotné rozhodnutí, zda do toho jít, je stěžejní. Pokud máte za sebou již řadu neúspěšných pokusů zbavit se kilogramů, jistě moc dobře víte, že bez pořádného odhodlání to nemá příliš velkou cenu. Dříve nebo později vás přemůže pokušení. Takže co s tím? Důležité je uvědomit si, jestli opravdu chcete zhubnout.

Čeho tím dosáhnete?

Jsou vaše nadbytečné kilogramy opravdu zásadní problém, nebo se vám nelíbí pouze z estetického hlediska? Dává vám okolí najevo, že byste měli trochu shodit, nebo se o tom nikdo vůbec nezmiňuje? Pokud máte silnou motivaci, pak jde hned hubnutí snadněji. Jestliže však cítíte, že chcete zhubnout pouze „aby se neřeklo“, pravděpodobně vám snaha příliš dlouho nevydrží. A v tomto případě platí, že hubnutí není životně důležité.

Zapracujte spíše na tom, abyste se dokázali vnímat takoví, jací opravdu jste a měli se rádi. Platí totiž, že všechno je v hlavě. Dokážete-li si vsugerovat, že nejen chcete zhubnout, ale že se vám to opravdu podaří (ať už to bude trvat jakkoliv dlouho), pak máte daleko lepší šanci, že budete úspěšní. Můžete si vytvořit určitou mantru a tu si každý den opakovat, např. „budu ve svém hubnutí úspěšný/á, každý den se posunu o kousek dál.“

Neřiďte se ostatními

Častou chybou je stanovování přehnaných cílů. Mnoho z nás totiž snadno nabude dojem, že hubnutí probíhá u většiny lidí stejnou rychlostí a podle totožného scénáře, ale tak to samozřejmě není. Pokud znáte někoho, komu se podařilo úspěšně a trvalo zhubnout výrazné množství kilogramů, neznamená to, že u vás bude vše probíhat stejně. Okopírujete-li metodu, o které jste někde slyšeli jakožto o zázračné, nemáte absolutně žádnou záruku, že u vás bude fungovat také.

Naopak, základem je sestavit si dietní plán „na míru“, vhodný právě pro vás. Pomohou s tím odborníci, především nutriční terapeuti neboli výživoví poradci. Vaši psychiku příznivě ovlivní fakt, že se řídíte individuálně nastavenými pravidly, která jsou vhodná právě pro váš a žádný jiný organismus. Dalším krokem je stanovení cílů. Buďte k sobě upřímní a připusťte si, že trvale zhubnout není možné v horizontu několika týdnů, ale spíše měsíců.

A z toho vycházejte: začněte menším cílem (např. zhubnout kilogram do čtrnácti dnů) a vyzkoušejte, zda jste schopní jej splnit. Nebuďte k sobě přehnaně přísní, pokud zjistíte, že se nedaří, nezoufejte. Jakmile dosáhnete prvního cíle, stanovte si a další. Bude to pro vás důležitá motivace a také možnost, jak svou snahu zpětně hodnotit. A ještě jedna rada na závěr: nedovolte, aby se hubnutí stalo středobodem vašeho života! Naučte se ho brát jako něco, co se děje „mimochodem“, aniž byste se o to museli nějak snažit. Pokud se vám podaří zaměřit se na jiné věci a hubnutí sledovat spíše okrajově, budete překvapeni, jaké pokroky se dostaví.

Reklama
580x400.png
Rubriky Hubnutí