Zónová dieta

Název je poněkud zvláštní, ale vlastně se nejedná o nic jiného, než další z desítek (ne-li stovek) typů diet, které kolují po internetu. Zónová dieta si klade za cíl dosáhnout ideálních „zón“, tedy stavu s vyváženou funkcí fyzickou i psychickou, bez nadbytečných kilogramů a s tím souvisejících zdravotních problémů. Stručně řečeno, jde jí o stejnou věc, jako všem ostatním dietám – v tomto případě však jako „bonus“ přidává nulový jo-jo efekt a žádný pocit hlad, což jsou časté chyby, kterých se jako laici dopouštíme.

Zhubněte jednou provždy

Každý, kdo se už někdy (ne)úspěšně pokoušeli zhubnout, ví, že jde o běh na dlouhou trať. Zázračné diety, kterými se internet jenom hemží, většinou slibují rychlý a dramatický úbytek váhy za rekordně krátkou dobu (klidně za několik málo dnů), ale už se tak nějak zapomínají zmínit, že to vše je doprovázeno takřka mučením hlady, rizikem úplné rozhození metabolismu a v neposlední řadě právě zmíněného jo-jo efektu, který se dříve či později dostaví téměř s jistotou. Není se tedy co divit, že pokud si nějaká dieta zakládá na tom, že tato zmíněná negativa se jí netýkají, neopomene to pořádně zdůraznit.

A přiznejme si, kdo z nás by nechtěl zhubnout už napořád? Mezi tyto zdravější a racionálnější metody náleží právě zónová dieta, třebaže rychlost rozhodně není její silnou stránkou. Pokud se rozhodnete ji dodržovat, budete se muset obrnit pořádnou dávkou trpělivosti, pevnou vůli a špetkou sebezapření. Přitom vás může u srdce hřát fakt, že výsledky se dříve či později dostaví u všech klientů.

Vyvážený organismus = zdravý organismus

Zónová dieta znamená kompletní přestavbu jídelníčku a vlastně celého životního stylu. A to (ano, je to tak), nejen dočasně, ale víceméně navždy. Takhle to možná zní drsně, ale pravdou je, že náš organismus si dokáže zvyknout na mnoho věcí a pokud ho naučíme zdravému životnímu stylu, odmění se nám tak, že zcela přestaneme mít chuť na sladké, nezdravé nebo tučné potraviny.

Díky tomu se naše tělo začne zdravě a naprosto přirozeně postupně zbavovat přebytečných kilogramů, přibude nám svalová hmota, pocítíme celkovou generaci, návrat energie, pocit zdraví. Není divu, že jde o dietu vhodnou především pro sportovce, právě v kombinaci se zdravým sportem má totiž zónová dieta maximální účinek a výsledky se dostaví ještě rychleji.

Jíst zdravě není žádná věda

Na jídelníčku se od teď musí nacházet pouze potraviny s omezeným množstvím jednoduchých sacharidů (tedy zejména sladkosti, nebo třeba bílá mouka a pečivo), přibýt by měla zelenina, ovoce, vláknina, cereálie, nízkotučné mléčné výrobky… není v tom vlastně žádná věda. Přehánět bychom to neměli s masem a přílohami, povoleny jsou ryby, ideální jsou luštěniny. Omezte také časté pití kávy, zkuste přejít na bylinné čaje nebo čistou vodu. I alkohol je samozřejmě tabu.

Cílem je snížit oddíl sacharidů v jídle a dojít k ideálnímu poměru přijímaných živin: čtyřicet procent sacharidů a po třiceti procentech tuků a bílkovin. Jídlo by mělo být přijímáno pravidelně, po pěti až šesti porcích denně, s rozestupem jen několika málo hodin. Důležité je nepocítit takřka žádný hlad. Jako pozitivní vedlejší efekt se brzy dostaví i úprava zažívání, které se ustálí na pravidelném rytmu.

Má tato zdánlivě dokonalá dieta nějaká negativa? Jak už to tak bývá, i zde nějaké ty mouchy najdeme. V důsledku sníženému počtu přijímaných sacharidů se například obvykle dostavuje (zpočátku velmi silná) chuť na sladké. Zvláště, pokud s dietou začneme „ze dne na den“. Co na to říct? Vydržte, nebudete litovat! A jako nouzové řešení můžete zkusit sušené ovoce nebo kousek hořké čokolády.

Kam dál?